تولید کفی‌ طبی سفارشی در کلینیک ارتوپدی فنی پاسارگاد

تولید کفی‌ طبی سفارشی در کلینیک ارتوپدی فنی پاسارگاد

تقریبا می‌توان گفت که استفاده از کفی‌ طبی سفارشی استاندارد اولین قدم درمانی برای کاهش دردهای کف پا است. این کفی‌ها قالبی سه‌بعدی دارند و به‌ صورت سفارشی برای هر شخص ساخته می‌شوند. کلینیک ارتوپدی فنی پاسارگاد به عنوان یکی از مراکز ساخت کفی طبی در شمال غرب تهران، تولید کفی طبی سفارشی را در ۵ مرحله کاملا تخصصی انجام می‌دهد که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

وظیفه کفی‌ طبی سفارشی چیست؟

هنگام بروز مشکل در هریک از مفاصل و سیستم استخوانی بدن، اولین توصیه پزشکان عدم ادامه فعالیتی است که موجب تشدید، التهاب و فشار روی آن مفصل یا استخوان می‌شود. با توجه به یکپارچگی سیستم اسکلتی بدن، پخش فشار وارده بر کف پا برای بیمارانی که دچار دردهای کف پا هستند، از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا که با فشار به نقطه‌ای از بدن، بقیه نقاط نیز می‌توانند متاثر شده و ایجاد درد کنند. فشار به کف پا می‌تواند منجر به درد در مچ پا، زانو، کمر و دیگر اعضای سیستم اسکلتی شود.

به نقل قول از یک مقاله معتبر علمی در زمینه تولید کفی طبی سفارشی:

کفی‌های طبی نقش مهمی در کاهش فشار، توزیع مناسب تنش‌های وارده به کف پا و اصلاح برخی ناهنجاری‌ها در پا دارند.

کفی طبی سفارشی به حفظ تعادل بیشتر، کاهش درد و فشار نقطه‌ای در کف پا کمک می‌کنند. وجود این کفی‌‌ها باعث می‌شود در حین و بعد از انجام فعالیت‌های روزانه احساس خستگی کمتری احساس شود و سطح انرژی در طول روز حفظ گردد. همین موضوع باعث شده که در کشورهای پیشرفته‌ای مثل کره جنوبی استفاده از کفی طبی سفارشی کاملا روتین بوده و در نتیجه سلامت و کیفیت زندگی بالاتری تجربه شود.

کفی‌های طبی سفارشی این قابلیت را دارند که بنا بر درخواست بیمار و توصیه پزشک معالج تهیه شوند. در این وضعیت، دقیقا مشخص می‌شود که فشار به کدام نقطه از پای بیمار وارد می‌شود. طبق توصیه پزشک معالج و درمانگر کلینیک می‌توان هنگام طراحی این کفی‌ها مشخص کرد فشار از چه نقطه‌ای از کف پا برداشته شده و بر قسمت دیگری اضافه گردد. درواقع در این حالت با استفاده از کفی‌ طبی، فشار و نیروی وزن بدن دیگر در یک نقطه از کف پا متمرکز نخواهد بود و در نقاط مختلف پخش خواهد شد.

اگر برایتان سوال پیش آمده که کفی طبی برای من کاربردی است یا نه پیشنهاد می‌کنیم مقاله زیر را مطالعه نمایید:

کفی طبی سفارشی برای چه افرادی ضروری است؟

تفاوت کفی‌ طبی سفارشی و کفی‌های آماده

احتمالا با کفی‌های طبی آماده در بازار (یا کفاشی‌ها و داروخانه‌ها) آشنا هستید. لازم است بدانید که این کفی‌ها علیرغم سایزهای مختلفی که دارند، در تیراژ بالا و عمدتا یکسان تولید می‌شوند و برخلاف اسمشان به هیچ عنوان طبی نیستند! حتی اگر با آنها احساس راحتی بیشتری نسبت به کفی‌های عادی داشته باشید مطمئن باشید استفاده از آنها هیچ‌گونه سندیت علمی نداشته و به‌ندرت باعث اصلاح یا بهبودی خواهند شد. حتما این سوال در ذهنتان شکل گرفته که چنین چیزی چطور ممکن است؟ در جواب شما باید بگوییم هیچ دو پایی در جهان مثل هم نیستند و بین هر دو پا، تفاوت‌های زیادی وجود دارد. وقتی در مورد خصوصیات پا صحبت می‌کنیم، منظور فقط سایز یا شکل پا نیست! بلکه مواردی مانند طول و اندازه قوس‌های عرضی و طولی کف پا، نقاط فشار و میزان فشار هر نقطه، کوتاهی یا بلندی پا و سایر موارد دیگر باعث می‌شوند پاهایی متفاوت داشته باشیم. در چنین حالتی چطور یک کفی آماده طبی می‌تواند برای دو پای مختلف کاربرد داشته باشد؟

در بعضی موارد در برخی کلینیک‌های ارتوپدی تولید کفی طبی سفارشی توسط دستگاه CNC انجام می‌شود اما متاسفانه صرفا بر اساس یک طرح یا چند طرح ثابت و بدون توجه به تفاوت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد هر پا انجام می‌شود. در چنین وضعیتی می‌توان گفت کفی طبی تولید شده آنطور که باید و شاید کاربرد ندارد چون مخصوص هر بیمار تولید نشده است.

نحوه تولید کفی‌ طبی سفارشی در کلینیک ارتوپدی فنی پاسارگاد

کف پا به عنوان تنها نقطه اتصال فرد با زمین، نیروی عکس‌العمل وزن بدن را از زمین دریافت می‌‌کند بنابراین باید به هر طریقی نیرو و فشار را تعدیل کنیم تا در نهایت بتوانیم در بهبود دردهای استخوان‌های پا، مچ، زانو و کمر تاثیر ایجاد کنیم. کفی‌ طبی ‌سفارشی به دلیل هماهنگی بالا با ارگونومی پای بیمار و لحاظ شدن فاکتورهای درمانی به‌ صورت کاملا هوشمندانه می‌تواند باعث کاهش فشار در پای بیمار بشود.

در ادامه مراحل تولید کفی‌ طبی سفارشی در کلینیک پاسارگاد را بررسی می‌نماییم:

مرحله اول – ارزیابی و معاینه بالینی بیمار

بیمار بعد از مراجعه به صورت کامل بررسی و معاینه شده و درمانگر سوالات خود را مطرح می‌کند. هدف از اطلاعات به دست آمده، آشنایی با سبک زندگی بیمار، سوابق درد و عمل‌های قبلی او، فعالیت‌های روزانه و میزان شدت آنها و سایر موارد می‌باشد. درمانگر از این اطلاعات در راحی کفی طبی استفاده خواهد کرد.

مرحله دوم – اسکن کف پا

ابتدا با توجه به نوع نیاز بیمار و تجویز پزشک، کف پا کاملا اسکن می‌شود و اطلاعات آن در اختیار نرم‌افزار و متخصص قرار خواهد گرفت. در کلینیک پاسارگاد برای تولید کفی طبی سفارشی اسکن پا در دو حالت ایستاده و در حال حرکت انجام می‌شود. اطلاعاتی که اسکنر سه‌بعدی محاسبه خواهد کرد عبارتند از: وزن بدن بیمار، نقاط و میزان فشار آنها، شکل دقیق پا و…

مرحله سوم – انتقال اطلاعات به دستگاه تراش CNC

در این مرحله بعد از انتقال اطلاعات، دستگاه یک طرح اولیه پیشنهادی در اختیار درمانگر قرار می‌دهد. این طرح اولیه توسط درمانگر بررسی شده و تغییرات مورد نیاز با توجه به تصمیمات مهم درمانی و صلاحدید ایشان روی طرح پیاده‌سازی خواهد شد تا طرح نهایی قالب آماده شود.

مرحله چهارم – تراش و کف‌گیری

تایید طرح نهایی کفی انجام شده و کفی توسط این دستگاه به‌صورت خودکار تراشیده می‌شود. از آنجا که بعد از تراش دستگاه، ضخامت بخش پایین کفی طبی نسبتا زیاد است، فرایند کفٰ‌گیری توسط تکنیسین انجام می‌شود.

مرحله پنجم – دوخت روکش

برای جلوگیری از برخورد پوست پای بیمار با کفی و همچنین ایجاد حس مطلوب، روکش چرم طبیعی روی کفی دوخته می‌شود.

در فرایند تولید کفی طبی سفارشی در کلینیک پاسارگاد، تمامی شرایط خاص بیمار هنگام تراشیدن کفی اعمال خواهد شد.

به‌طور مثال هنگامی که فردی دچار خار پاشنه است، هدف برداشتن وزن از روی پاشنه پا و پخش آن در قسمت‌های جلویی پا (متاتارسال یا قوس کف پا) خواهد بود تا در نهایت بار کمتری به پاشنه پا تحمیل می‌شود. در یک وضعیت دیگر هنگامی که فردی مبتلا به سندروم کوبوئید است، فشار از قسمت خارجی پا برداشته شده و اتفاقا روی دیگر اجزا مانند پاشنه پا پخش می‌شود. نحوه پخش فشار در کفی طبی سفارشی با توجه به محل درد صورت می‌گیرد و در عین حال به دیگر نقاط نیز آسیبی وارد نخواهد کرد.

در این ویدئو می‌توانید نحوه تولید کفی‌ طبی سفارشی و ب توسط دستگاه CNC را مشاهده نمایید.

کلام آخر

کلینیک ارتوپدی فنی پاسارگاد یکی از معدود مراکز ارتوپدی فنی است که به تولید کفی طبی سفارشی در انواع مختلف می‌پردازد. تلاش ما این است با بررسی دقیق وضعیت بیمار و استفاده از دستگاه اسکن پیشرفته به طرح نهایی کفی برسیم و در نهایت کفی‌ طبی سفارشی را با استفاده از باکیفیت‌ترین مواد موجود برای بیماران و مراجعین گرامی تولید نماییم. اگر تمایل دارید در مورد قیمت اسکن و کفی طبی پاسارگاد اطلاعات کسب کنید و از تخفیف ویژه بهره‌مند شوید، لطفا مقاله زیر را مطالعه نمایید:

قیمت کفی طبی سفارشی با تخفیف (اسکن+ساخت)

پیام بگذارید

X