درمان کف پای صاف بدون جراحی

درمان کف پای صاف بدون جراحی

درمان کف پای صاف بدون جراحی یکی از دغدغه‌های مهم افرادی است که از درد و فشار ناشی از صافی کف پا در حین ایستادن، راه رفتن و ورزش کردن کلافه شده‌اند. صافی کف پا در حقیقت به معنی عدم وجود قوص طولی در کف پا می‌باشد. وجود چنین عارضه‌ای باعث می‌شود فرد در حین انجام فعالیت‌های روزانه احساسات ناخوشایندی مانند درد و فشار را تجربه نماید؛ نکته مهم این است که در صورت عدم رسیدگی به این موضوع می‌تواند در ادامه زمینه‌ساز مشکلات دیگری مانند زانودرد و کمردرد نیز بشود! اما در همین ابتدای مقاله به شما می‌گوییم جایی برای نگرانی نیست؛ چراکه استفاده از کفی‌های طبی سفارشی که کاملا متناسب با پای شما طراحی و ساخته می‌شوند، یکی از بهترین روش‌ها جهت درمان کف پای صاف بدون جراحی می‌باشد. البته بهتر است بدانید استفاده از کفی‌ها برای کودکان در سنین پایین، موجب درمان و اصلاح صافی کف پا خواهد شد اما در مورد بزرگسالان، کفی طبی سفارشی نقش کنترلی و بهبوددهنده شرایط را ایفا می‌کند. با ما همراه باشید تا در ادامه مفصلا در مورد صافی کف پا،‌ نحوه تشخیص و روش‌های درمان آن توضیح دهیم.

کف پای صاف

صافی کف پا چیست؟

هنگامی که از قسمت داخلی به کف پا نگاه می‌کنیم، پا باید دارای یک قوس طبیعی باشد؛ اگر کف پا این قوس طبیعی را نداشته باشد و کاملا روی زمین خوابیده باشد، اصطلاحا می‌گوییم صافی کف پا (یا Flat Foot) رخ داده است. به نقل قول از وبسایت معتبر مدیکال‌ نیوز تودی:

صافی کف پا بر روی هم‌ترازی و تعادل بدن در حین ایستادن، راه‌رفتن و دویدن تاثیر می‌گذارد و می‌تواند علاوه بر ایجاد فشار در کف پا، منجر به ایجاد درد در نواحی باسن، زانوها و مچ پا بشود.

از نظر فیزیکی هنگامی که کف پا صاف است نیروی عکس‌العمل وزن که از زمین و توسط پا دریافت ‌شود، مستقیما و بدون هیچ‌گونه تعدیلی به کف وا وارد شده و به آن فشار می‌آورد. وجود قوس در کف پا این نیروی بزرگ را به نیروهای کوچک‌تری تقسیم کرده و از بروز مشکلاتی چون دردهای پا و کمر جلوگیری می‌کند. اگر پای شما صاف است نیازی نیست نگران باشید؛ در بسیاری از موارد متخصصان صافی کف پا را جز بیماری‌های ارتوپدی در نظر نمی‌گیرند بلکه آن را یک ناهم‌ترازی در بدن محسوب می‌کنند که به راحتی قابل کنترل می‌باشد. در ادامه قصد داریم بیشتر در مورد انواع مختلف این اختلال و همچنین راه‌های درمان کف پای صاف بدون جراحی صحبت کنیم.

قوس طبیعی کف پا

انواع مختلف صافی کف پا

در کل دو مدل صافی کف پا وجود دارد:

  • کف پای صاف انعطاف‌پذیر (flexible flat foot): در این وضعیت هنگامی که فرد در حالت نشسته باشد یا روی نوک انگشتان پا بایستد با نگاه کردن به کف پا، قوس طولی مشاهده می‌شود و کف پا صاف به نظر نمی‌آید اما هنگام ایستادن و وارد آمدن فشار بر کف پا، صافی پا قابل مشاهده خواهد بود.
  • کف پای سفت و غیرقابل انعطاف (rigid flat foot): در این حالت هنگام راه‌رفتن، نشستن و معاینه کف پا هیچ‌گونه قوسی مشاهده نمی‌شود و کف پای بیمار در همه حالت‌ها کاملا صاف است.
کف پای صاف

علائم دیگر صافی کف پا

افرادی که دچار صافی کف پا هستند به‌ علت تحمل نیروی عمود از زمین بسیار بیشتر از بقیه دچار حالات زیر می‌شوند:

  • کمردرد
  • گرفتگی‌های پشت پا
  • خستگی‌های زودرس

کف پای صاف باعث می‌شود مفاصل زانو و دیسک‌های کمر در مقابل نیروی وزن مقاومت بیشتری از خود نشان داده و سریع‌تر دچار انحطاط شوند.

چه کسانی دچار صافی کف پا می‌شوند؟

قوس پای کودکان تقریبا از شش یا هفت ماهگی تا شش سالگی تشکیل می‌شود. اگر پدر یا مادر دچار صافی کف پا باشند به احتمال بالاتری کودک نیز دچار این مشکل خواهد شد و می‌توان گفت که این بیماری به‌نوعی ارثی است. متخصصین توصیه می‌کنند که درمان کف پای صاف بدون جراحی از سنین پایین‌تر شروع شود چرا که هرچه سن فرد پایین‌تر باشد احتمال درمان و اصلاح بالاتر است؛ بنابراین تاکید می‌کنیم اگر متوجه صافی کف پای فرزند دلبند خود شدید، در اسرع وقت به یک کلینیک ارتوپدی فنی مراجعه نمایید.

نقاط فشار کف پای هر فرد

عوامل مهم در بروز صافی کف پا

از عوامل دیگری که موجب بروز کف پای صاف می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شکستگی‌های پا یا مچ
  • آسیب به رباط‌ها
  • روماتیسم مفصلی
  • آرتریت روماتوئید
  • افزایش ناگهانی وزن
  • نرمی استخوان
  • پوکی استخوان
  • بارداری

نحوه تشخیص صافی کف پا

عموما تشخیص صافی کف پا چندان دشوار نیست و همانطور که گفته شد توصیه می‌شود که به محض تشخیص، به‌خصوص در کودکان درمان آغاز شود. در کل دو روش کلی برای تشخیص کف پای صاف وجود دارد:

مشاهده فیزیکی

در مراحل اولیه یکی از بهترین راه‌های تشخیص، معاینه توسط درمان‌گر است که با مشاهده دقیق کف پا از زوایای مختلف می‌تواند بیماری را تشخیص دهد.

تشخیص صافی کف پا با نگاه کردن

دستگاه اسکن

روش دوم و دقیق‌تر، استفاده از دستگاه‌های اسکن است که در دو مرحله استاتیک و داینامیک می‌تواند صافی کف پا را تشخیص دهد.

دستگاه اسکن نقاط فشار کف پا و میزان هر کدام از آن‌ها را مشخص کرده و همچنین سایر موارد مانند چرخش‌های لگنی را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد و طبق این یافته‌ها اطلاعاتی را در اختیار درمان‌گر می‌گذارد.

درمانگر ضمن تشخیص صافی کف پا و میزان آن، به کمک اطلاعات به دست آمده از نتایج اسکن می‌تواند کفی طبی سفارشی را طراحی و تولید نماید. اگر تمایل دارید در مورد نحوه ساخت کفی‌های طبی اطلاعات بیشتری کسب کنید روی لینک زیر کلیک کنید:

تولید کفی‌ طبی سفارشی در کلینیک ارتوپدی فنی پاسارگاد

درمان کف پای صاف بدون جراحی

کفی‌های طبی سفارشی

اولین و برترین قدم درمانی استفاده از کفی‌های طبی سفارشی در سن مناسب است. بر اساس اطلاعاتی که دستگاه اسکن به متخصصین ارائه می‌دهد، کفی مورد نظر بر اساس روش‌های علمی طراحی شده و توسط دستگاه پیشرفته CNC ساخته می‌شود. در هنگام ساخت کفی طبی شخصی‌سازی شده، تمرکز بر این است که فشار وارد شده بر پا به جای چند نقطه در کل کف پا تقسیم شود؛ در حقیقت کفی طبی در حال ایجاد قوسی است که در پای شخص وجود فیزیکی ندارد. این کار به‌طور مجازی از فشاری که بر زانو، کمر و پشت پا اعمال می‌شود جلوگیری می‌کند.

در بیشتر موارد بیماران تا زمانی‌ که از کفی استفاده می‌کنند دارای آناتومیک پای مناسبی هستند و قوس در کف پاهایشان اعمال می‌شود. البته باید در نظر داشته باشید که پس از سن بلوغ، برگشت‌پذیری قوس به کف پا تقریبا امری ناممکن است و درمان تنها به‌صورت کنترلی خواهد بود؛ اما در کودکان در صورت تشخیص به‌موقع و استفاده از کفی‌های طبی (از سن تقریبی چهارسالگی) می‌توان در به‌وجود آوردن قوس کف پای طبیعی تلاش کرد. به‌طور کلی قبل از بلوغ تراکم استخوانی کمتر و سطوح مفصلی بازتر هستند بنابراین می‌توان با اعمال فشار، تغییر فُرم را ایجاد کرد. به‌همین دلیل است که استفاده از کفش‌ها و کفی‌های طبی در کودکان مؤثرتر خواهد بود.

در صورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کفی‌های طبی سفارشی می‌توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید:

کفی طبی سفارشی برای چه افرادی ضروری است؟

کفی طبی برای ایجاد قوس طبیعی پا

ورزش‌های اصلاحی جهت بهبود شرایط ناشی از صافی کف پا

تمرین‌ها و ورزش‌های موجود بیشتر در جهت کاهش درد و ریلکس کردن کف پا انجام می‌شود که در زیر به چند مورد از آن‌ها اشاره شده است:

  • قرار دادن حوله زیر پا: حوله‌ای را روی زمین پهن کرده و در حالتی که سایر انگشتان پا بی‌حرکت است، سعی کنید با انگشت شست پا حوله را جمع کنید. انجام این کار موجب کشش عضلات کف پا خواهد شد.
  • وارد کردن نیرو به پاها: کف دست‌ها را به دیوار گذاشته، یک پا جلو و پای دیگر را عقب‌تر قرار دهید و سعی کنید به دیوار نیرو وارد کنید.
  • کشیدن کف پا به سمت بالا توسط حوله: حوله‌ای را روی زمین پهن کرده و کف پاها را درون آن قرار دهید. سپس دو طرف حوله را گرفته و به سمت خود بکشید.

اگر هرکدام از علائم صافی کف پا را در خود مشاهده می کنید یا تمایل دارید جهت پیشگیری از بروز مشکلات احتمالی، از کفی های طبی سفارشی استفاده کنید ولی نمی دانید کدام کفی مناسب شماست می توانید از مشاوره کارشناسان ما در کلینیک ارتوپدی فنی پاسارگاد استفاده کنید. برای این کار لطفا روی لینک زیر کلیک کنید و نوبت آنلاین خود را رزرو کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

رزرو آنلاین نوبت کلینیک ارتوپدی فنی

وجه تمایز کفی‌های طبی کلینیک ارتوپدی فنی پاسارگاد برای صافی کف پا

در کلینیک ارتوپدی فنی پاسارگاد تلاش بر این است که با استفاده از دستگاه‌ اسکن فوق پیشرفته و دستگاه CNC مستقر در کلینیک کفی‌های کاملا شخصی‌سازی شده و طبق اندازه‌ها و ویژگی‌های دقیق هر فرد ساخته شود تا در نهایت بهترین نتیجه ممکن را برای مراجعین عزیز به‌دنبال داشته باشد.

طراحی و ساخت کفی طبی برای هر فرد، تنها بر اساس میزان صافی کف پا نیست بلکه با توجه به نقاط فشاری است که در کمر، زانو، قسمت‌ خارجی پا و سرانگشتان هر شخص وارد می‌شود. این نقاط فشار در افراد مختلف، متفاوت است بنابراین معضلات و مشکلات فیزیکی شخصی هر فرد نیز متفاوت خواهد بود. با توجه به اهمیت چنین موضوعی در ساخت کفی طبی نقاط فشار هر شخص از طریق نرم افزار مخصوص شناسایی شده و در ساخت کفی اعمال می‌گردد.

در نهایت دستگاه CNC با توجه به پیش‌فرض‌های اولیه و اطلاعاتی که از طریق اسکن کف پا و نرم‌افزار به‌دست آمده است، کفی مخصوص هر فرد را آماده خواهد کرد.

کفی‌های طبی

اگر به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد قیمت و تفاوت کفی‌های طبی سفارشی کلینیک پاسارگاد هستید و می‌خواهید از تخفیف ویژه مراجعین سایت بهره‌مند شوید، کافی است رو لینک زیر کلیک کنید:

قیمت کفی طبی سفارشی با تخفیف (اسکن+ساخت)

پیام بگذارید

X