...

درمان سندروم کوبوئید (درمان‌های خانگی، فیزیوتراپی و جراحی)

درمان سندروم کوبوئید چگونه است؟

سندروم کوبوئید بر اثر آسیبی که ممکن است به استخوان کوبوئید پا وارد شود، به وجود می‌آید. در این بیماری که موجب درد و التهاب در نواحی جانبی و کف پا می‌شود، راه رفتن را برای بیمار دشوار خواهد کرد. این سندروم بیشتر بر اثر ضربات مکرر به پا، به‌خصوص در ورزشکاران دیده می‌شود و شایع‌ترین علامت آن احساس درد هنگام راه‌رفتن است. بیمار ممکن است نیاز به استفاده از عصا برای مدت کوتاهی داشته باشد تا وزن پای آسیب دیده را حفظ کند. با ما همراه باشید تا راه‌های درمان سندروم کوبوئید را معرفی کرده و بهترین روش درمان را بررسی کنیم.

سندرم کوبوئید یک بیماری خیلی جدی نیست و به راحتی می‌توان آن را در خانه، توسط پزشک و فیزیوتراپی درمان کرد و با رعایت توصیه‌های لازم بعد از درمان سندرم کوبوئید از عود آن پیشگیری کرد. انجام برنامه‌های درمانی و حرکات اصلاحی که پزشک متخصص ارتوپدی و فیزیوتراپیست برای هر بیمار تهیه می‌کنند، به آن‌ها کمک می‌کند تا در مدت‌ زمان کوتاهی بهبودی خود را بازیابند. انجام توصیه‌های پزشکی، می‌تواند تا حد بسیاری در درمان این سندروم مؤثر باشد:

• خودداری از پریدن و دویدن
  • خودداری از پیاده‌روی‌های طولانی‌مدت
  • استفاده از کفش‌هایی با کفی‌های سفت
  • فعالیت در منزل و پیاده‌روی‌های کوتاه‌مدت

درمان سندروم کوبوئید با استراحت دادن به پا، کاهش یا حذف فعالیت‌هایی که روی پای آسیب‌دیده فشار می‌آورد، شروع می‌شود.

اگر درد به خودی خود از بین نرفت یا بدتر شد، حتما باید به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه شود. همانطور که دامنه علل بروز، به‌طور گسترده‌ای متفاوت است، درمان‌ها نیز متفاوت هستند. با یافتن علت دقیق این سندروم، می‌توان بهترین روش درمان را برای آن برگزید.

درمان این سندروم نسبت به بیماری‌های دیگر نسبتاً ساده‌تر است، اما متاسفانه اغلب به‌ اشتباه تشخیص داده می‌شود و در این صورت است که علائم می‌توانند طولانی‌مدت ادامه یابند.

درمان خانگی سندروم کوبوئید

استراحت

از مهم‌ترین راه‌های درمان سندروم کوبوئید، استراحت است. بهتر است که از انداختن وزن روی پای آسیب‌دیده خودداری شود. فعالیت‌هایی که منجر به شروع درد می‌شوند باید به‌میزان قابل توجهی کاهش داده شده یا حذف شوند.

مهم است که از فعالیت‌های تشدید کننده درد کاسته شود. همچنین ممکن است نیاز به استفاده از عصا برای مدت کوتاهی نیز وجود داشته باشد تا وزن پای آسیب دیده را حفظ کند.

همچنین بالاتر قرار دادن پاها نسبت به قلب به کاهش تورم کمک می‌کند.

کمپرس یخ

یک کیسه کوچک یخ را در یک پارچه نازک پیچیده و آن را به مدت 10 تا 15 دقیقه، سه بار در روز، روی محل آسیب‌دیده قرار دهید. یخ می‌تواند به کاهش درد، تورم و التهاب کمک کند.

باندهای کشی

استفاده ازنوار یا باندهای کشی برای تثبیت حرکت می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

استفاده از این نوار چسب‌ها اغلب برای حمایت و تثبیت استخوان‌های پای مبتلا به سندرم کوبوئید در حین بهبودی بافت‌های نرم اطراف آن است. این نوارها معمولا این امکان را می‌دهند که بتوان بدون درد راه رفت.

شاید بتوان گفت که موفق‌ترین روش درمان سندروم کوبوئید، بازگرداندن استخوان به موقعیت مناسب خود است. این کار فقط و فقط باید توسط پزشک متخصص انجام شود. اگر دستکاری به‌درستی انجام شود، علائم سندرم کوبوئید معمولاً بلافاصله برطرف می‌شود.

در این حالت، پزشک با فشار سریع و ناگهانی انگشتان شصت خود، سعی می‌کند تا استخوانی که از جای خود درآمده است را، به‌جای خود برگرداند.

پزشک ممکن است برای بیمارانی که دچار شکستگی، بیماری‌های استخوانی، نقرس، آرتریت، مشکلات عصبی یا مشکلات عروقی هستند، دستکاری را توصیه نکند.

توصیه‌های پس از درمان به‌روش دست‌کاری استخوان

پس از دستکاری موفقیت آمیز، سایر درمان‌ها به نگه داشتن صحیح استخوان در موقعیت و درمان علائم ماندگار کمک می‌کنند.

*هرگز سعی نکنید این کار را به‌تنهایی یا در منزل انجام دهید.

استراحت پس از دستکاری

تا چند روز پس از دستکاری، وزن خود را روی پای آسیب‌دیده نیاندازید. بهتر است از عصا برای راه رفتن استفاده کنید. از پزشک خود بپرسید که چه زمانی می‌توانید به فعالیت‌های عادی و روزمره خود بازگردید.

اگر این سندروم ناشی از کف پای صاف باشد، ممکن است که به توصیه پزشک، نیاز داشته باشید تا از ارتزهای طبی در کف کفش استفاده کنید. با استفاده از این وسایل کمکی، موقعیت قرارگیری پاها تغییر کرده و فشار روی تاندون‌ها و رباط‌ها کاهش پیدا می‌کند.

همچنین قوس طبیعی پا را ایجاد خواهد کرد که از موانع و مشکلات دیگر پیشگیری خواهد شد. تولید ارتز اختصاصی برای شما از خدمات کلینیک پاسارگاد در سندرم کوبوئید است.

استفاده از اُرتزها

کفش‌های پهن‌تر و کفی‌های قوس‌دار در تسکین ناراحتی ناشی از سندرم کوبوئید موفق هستند. اگر مشکل، بر اثر صافی کف پا باشد، استفاده از این کفی‌های مخصوص و سفارشی، می توانند به بازیابی قوس طبیعی در پا کمک کنند.

از داروهای بدون نسخه مانند مُسکن‌های ساده برای کاهش تورم، التهاب و درد می‌توان استفاده کرد.

برای بسیاری از افراد، تزریق استروئید در تسکین درد و ناراحتی در ناحیه کاملاً مؤثر بوده است. هنگام تزریق باید کاملا مطمئن بود که آسیبی به شریان یا ورید وارد نمی‌شود.

اغلب در شروع از یک بی‌حس‌کننده موضعی برای تسکین درد به مدت حداکثر دو هفته استفاده می‌شود. اگر التهاب عصب کاهش یافت، می‌توان با تزریق داروی ضد‌التهاب به تسکین درد آن کمک کرد. به دلیل عوارض جانبی دارو، این‌کار باید با احتیاط و فقط توسط پزشک متخصص انجام شود.

فیزیوتراپی می‌تواند نقشی اساسی در بهبودی کامل اثرات سندرم کوبوئید داشته باشد. همچنین می‌تواند به جلوگیری از آسیب بیشتر کمک کند. فیزیوتراپی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• تمرینات طراحی شده برای تقویت پا،
  • فعالیت‌های کششی که بر روی عضلات و ساق پا  تمرکز دارند،
  • مانورهای کم ضربه که برای بهبود تعادل طراحی شده‌اند.

فیزیوتراپی نه تنها به بهبودی کمک می‌کند، بلکه می‌تواند موجب جلوگیری از آسیب بیشتر نیز بشود به همین دلیل از مهم ترین توصیه‌های لازم بعد از درمان سندرم کوبوئید است.

شرایط خاصی وجود دارد که در آن پزشک یا فیزیوتراپیست ممکن است مچ پابند یا پابند را تجویز کنند. بریس‌ها، ارتزها و کفش‌های خاص نیز می‌توانند کمک‌کننده باشد. آنها می‌توانند حمایت و ثبات لازم را برای پا و مچ پا در حالی که قوی‌تر می‌شوند، فراهم کنند.

عمل جراحی به‌عنوان آخرین روش درمان سندروم کوبوئید در صورتی‌که دردها کاهش نیابند، توسط پزشک متخصص ارتوپدی، توصیه ‌می‌شود. تصمیم به جراحی تنها در صورتی باید گرفته شود که سایر گزینه‌های درمانی مفید واقع نشوند.

در این روش، پزشک برشی را در زیر و پشت قسمت داخلی مچ پا ایجاد می‌کند تا رباط را برش دهد؛ این کار، فضایی برای گسترش عصب فراهم می‌کند.

سندروم کوبوئید مزمن

درمان سندروم کوبوئید مزمن

یکی از بهترین روش‌های درمان برای کسانی که مدت‌هاست از این درد رنج می‌برند، حرکت دادن به پا و تمرینات ورزشی است. اغلب، پاهای افراد به دلیل سال‌ها نیروی فشاری، بسیار سفت می شود. تمرینات قدم به قدم، می‌تواند دامنه تحرک مفاصل پا را بهبود بخشد و به کاهش علائم سندرم کوبوئید کمک کند. طب سوزنی، اولتراسوند و الکتروتراپی نیز همگی می‌توانند کمک‌کننده باشند.

تمرینات تقویتی، کششی و تعادل بخشی، بخش مهمی از توان‌بخشی پس ازابتلا به سندروم کوبوئید است و همچنین بخش مهمی از درمان محسوب می‌شود.

تمرینات مربوط به سندرم مکعب باید در اسرع وقت و روزانه شروع شود تا از ضعیف و سفت شدن پاها جلوگیری شود. تمرینات تعادلی نیز باید پس از برطرف شدن کامل علائم درد سندروم کوبوئید انجام گیرد.

اگر قسمت تعادل‌بخشی نادیده گرفته شود، مچ پا در آینده در معرض خطر آسیب‌های بیشتر مانند پیچ‌​​خوردگی قرار می‌گیرد.

تا چه زمانی باید تمرینات ورزشی را ادامه داد؟

به تدریج تا زمانی که علائم اجازه می‌دهند، باید این تمرینات را ادامه داد. توصیه می‌شود ورزش‌های تقویتی و کششی تا زمان بازگشت عملکرد کامل پا مداوم انجام شود. همچنین ماساژ دادن به بافت عمیق عضلات ساق و کف پاها، ممکن است موجب تسکین دردهای جانبی پا شود.

هرچه درمان سندروم کوبوئید زودتر شروع شود، عملکرد کامل پا، سریع‌تر بازیابی می‌شود. در موارد مزمن (طولانی مدت)، بهبودی نیز در زمان طولانی‌تری اتفاق می‌افتد.

توصیه‌های لازم بعد از درمان سندرم کوبوئید

توصیه‌های لازم بعد از درمان و مدت زمان ریکاوری

هر موقعیتی منحصر به فرد است و زمان بهبودی به هر مورد بستگی دارد. مدت زمان بهبودی ممکن است بین چند روز تا چند ماه متفاوت باشد. این موضوع به عوامل زیادی بستگی دارد از جمله:

• مدت زمان آسیب (آیا تازه شروع شده یا مدتی است که اتفاق افتاده است؟)
  • علت (آیا در طول زمان ایجاد شده است یا به‌دلیل آسیب حاد به‌وجود آمده است؟)
  • اگر حاد باشد، آیا آسیب همراه دیگری وجود دارد؟ (مثلاً رگ به رگ شدن مچ پا)

بازگشت به فعالیت‌ها

بیمار با برنامه درمانی دقیق و مشخص به ایمن‌ترین، سریع‌ترین و موثرترین راه ممکن به اهداف خود می‌رسد و به فعالیت‌های سابق باز می‌گردد.

اگر آسیب تنها به استخوان کوبوئید باشد، اکثر بیماران در کمتر از یک هفته احساس تسکین خواهند کرد. از سوی دیگر، اگر سندرم کوبوئید فرد با آسیب‌های دیگر (مانند پیچ ​​خوردگی) همراه باشد، روند بهبودی می‌تواند بسیار طولانی‌تر شود.

برای اطمینان از بهبودی سریع:

• در صورت توصیه پزشک، به یک فیزیوتراپ مراجعه کنید.
  • پس از تمرین یا فعالیت بدنی شدید، چند ساعت به پای خود استراحت دهید.
  • برای استراحت دادن به پاها، برنامه تمرینی خود را تغییر دهید و تنها روی یک پا، فشار نیاورید.
  • حداقل 10 دقیقه قبل از تمرین، پاهای خود را کشش دهید تا از رگ‌به‌رگ شدن یا آسیب به عضلات پا و ساق جلوگیری شود.
  • اگر پزشک تشخیص داد که پا دچار پیچ خوردگی شدید است، حتما از آتل یا گچ استفاده کنید.
خدمات کلینیک پاسارگاد در سندرم کوبوئید

این کلینیک با بیش از 20 سال سابقه کار در زمینه دردها و مشکلات ارتوپدی، به‌خصوص درمان سندروم کوبوئید، قادر خواهد بود که پروتزها و ارتزهای خاصی را، ویژه هر بیمار طراحی نموده و ارائه تمرینات ورزشی بپردازد.

وسایل کمکی شخصی ویژه هر بیمار

در کلینیک پاسارگاد طبق نیاز مراجعه کننده ابتدا برای بیمار قالب‌گیری انجام می‌شود و سپس با توجه به نیاز وی و مشورت پزشک، وسیله موردنظر متناسب با شرایط خاص برایش از صفر تا صد ساخته می‌شود.

ارتزها و پروتزها پس از چندبار اصلاحیه، دقیقا آن‌چه خواهند شد که پزشک دستور داده است و سپس در اختیار فرد جهت استفاده قرار می‌گیرد.

در حین آماده‌سازی ارتزها و پروتزها، طریقه مصرف و توصیه‌های خاص جهت بهبود هرچه زودتر بیمار، به وی آموزش داده می‌شود.

همچنین ورزش‌ها و حرکات اصلاحی که متناسب با شرایط بیمار است نیز به او یاد داده خواهد شد تا بتواند در منزل و متناسب با علائم خود، انجام دهد و پس از طی دوره‌ای، بهبود یابد.

مشاوره رایگان و آنلاین از خدمات کلینیک پاسارگاد در سندرم کوبوئید و سایر بیماری هاست و می‌تواند به بیماران عزیز کمک کند. کارشناسان آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما هستند.

کیفیت مواد اولیه

تمامی محصولاتی که در این کلینیک عرضه می‌شوند، با جدیدترین دستگاه‌های روز دنیا ساخته شده و همچنین تمامی مواد اولیه از کشور آلمان تهیه می‌شود؛ بالطبع، باکیفیت‌ترین محصولات ویژه شخص بیمار ساخته می‌شود.

در سندروم کوبوئید، هرچه درمان و استفاده از وسایل کمکی سریع‌تر شروع شود، عملکرد کامل پاها سریع‌تر بازیابی می‌شود. اگر در مواردی، دردها مزمن شده باشند، دوره درمان طولانی‌تر خواهد بود.

اگر علت بروز این سندروم مشخص شود، درمان سندروم کوبوئید خیلی پیچیده نخواهد بود و اغلب با درمان‌های خانگی تا حد قابل قبولی بهبود می‌یابد. باید توجه داشت که اولین قدم همیشه حذف یا کاهش محرک است.

در صورتی که علائم این بیماری را دارید می‌توانید به کلینیک پاسارگاد مراجعه کنید چراکه تشخیص صحیح و به موقع از بروز عوارض جدی جلوگیری می کند و روند درمان نیز سریعتر پیش می رود.

Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.