راه‌های درمان سندروم مفصل فاست

درمان سندروم مفصل فاست

بروز سندرم مفصل فاست، می‌تواند زندگی روزمره را به دلیل درد و ناراحتی زیاد پیچیده کند. مفاصل فاست، نقطه اتصال مهره‌های ستون فقرات هستند. ریشه‌های عصبی بدن از میان این مفاصل عبور کرده و از نخاع به بازوها، پاها و سایر قسمت‌های بدن می‌رسند. وجود این مفاصل به ستون فقرات اجازه خم شدن، پیچیدن و حرکت بدون محدودیت به راست و چپ را می‌دهد. هنگامی که این مفاصل به دلیل آسیب یا آرتروز متورم شوند درد، سفتی و خشکی در ناحیه کمر بروز پیدا می‌کند. درد ناشی از مفصل فاست در ستون فقرات کمری، ممکن است به صورت درد کوتاه مدت حاد شروع شده و با گذشت زمان مزمن شود. برخی روش‌های درمانی وجود دارند که می‌توانند درد را تسکین داده و به افزایش کیفیت زندگی کمک کنند. برخی از بیماران با روش‌های درمانی غیرجراحی تسکین درد را تجربه می‌کنند، در حالی که برخی دیگر برای دستیابی به تسکین درد باید تحت عمل جراحی قرار گیرند. با ما همراه باشید تا راه‌های درمان سندروم مفصل فاست به‌صورت جراحی و غیرجراحی را بررسی کنیم.

آیا درمانی برای دردهای سندروم مفاصل فاست وجود دارد؟

عموما سندرم مفصل فاست بر اثر بروز آرتروز پدید می‌آید؛ بیماری آرتروز نیز یک بیماری برگشت‌نا‌پذیر است. اما دردهای ناشی از این سندروم تا حد بسیار زیادی قابل کنترل است.

بهترین روش درمان سندرم فاست به وضعیت و سطح درد بستگی بیمار دارد و پزشک می‌تواند درمان‌ها و روش‌های مختلفی را تعیین کند. مدیریت هدفمند کمردرد، هنگام ترکیب با ورزش، فیزیوتراپی، دارودرمانی و تغییر سبک زندگی، می‌تواند منجر به بهتر شدن کیفیت زندگی فرد شود.

راه‌های درمان سندروم مفصل فاست

پزشک، برای شروع درمان‌های محافظه‌کارانه یعنی مراقبت بیشتر، انجام فیزیوتراپی و دارودرمانی را توصیه‌هایی می‌کند. معمولا ابتدا طیف کاملی از درمان‌های غیرجراحی به‌طور همزمان جهت کاهش درد انجام خواهد شد.

خدمات کلینیک پاسارگاد در سندرم مفصل فاست

درمان‌های غیرجراحی سندروم مفصل فاست

درمان‌های غیرجراحی معمولاً اولین خط درمان سندروم مفصل فاست هستند و از نظر کاهش درد ناشی از مفصل فاست، میزان موفقیت مطلوبی دارند. در صورت ابتلا به سندرم مفصل فاست ممکن است بتوان با انجام برخی درمان‌های خانگی یا روش‌های پزشکی غیرجراحی، شدت درد را کاهش داد.

پزشک ممکن است هر یک از گزینه‌های درمانی مدیریت درد زیر را در ابتدا توصیه کند:

• گرما‌ یا سرما درمانی
  • انجام تمرینات ورزشی سبک
  • فعال ماندن
  • بستن کمربند طبی
  • استفاده از بریس‌ جهت حمایت از کمر
  • تغییر سبک کار و فعالیت‌های تشدیدکننده
  • حفظ وضعیت صحیح بدن

اطمینان از اینکه ستون فقرات در یک راستا قرار می‌گیرد، از جمله کارهای مهمی است که می‌توان انجام داد و تا حد امکان از بروز درد جلوگیری کرد.

*نکته: یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش فشار روی مفاصل فاست و در نتیجه کاهش درد، کاهش وزن است.

فیزیوتراپی و ورزش

ورزش در درمان سندروم مفصل فاست بسیار موثر است و می‌تواند به تسریع روند بهبودی کمک کند. فیزیوتراپی معمولاً شامل ترکیبی از درمان‌های دستی، تمرینات هوازی، تمرینات تقویتی و کششی است. فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند روش صحیح بلند کردن اجسام و تکنیک‌های اصلاحی راه رفتن را به بیماران آموزش دهند. همچنین تمرین‌هایی که انجام می‌شود، برای تقویت و کشش عضلات کمر، ساق پا و شکم بسیار مفید خواهد بود.

جهت ثمربخشی بیشتر، تمرین‌ها باید مداوم باشند. همچنین بسیار مهم است که قبل از شروع تمرینات ورزشی، با پزشک خود مشورت کنید تا بدانید که چقدر فعالیت بدنی برای بدن و وضعیت آن بی‌خطر است.

آیا پیاده روی برای درد سندروم مفاصل فاست مفید است؟

پاسخ این سوال مثبت است. گنجاندن ورزش‌های ساده مانند پیاده‌روی در برنامه روزانه‌، می‌تواند به کاهش درد مفاصل کمک کند. هنگام پیاده‌روی نباید فشاری به کمر وارد شود و تنها مسیرهای کوتاه پیموده شود. پیاده‌روی‌های کوتاه و منظم، می‌تواند درد و سفتی ناشی از دوره‌های طولانی عدم تحرک مانند نشستن روی صندلی اداری، رانندگی یا خشکی پس از بیدار شدن در صبح را جبران کند.

همچنین پیاده‌روی، قدرت و انعطاف پذیری کمر را بهبود می‌بخشد.

علل بروز سندروم مفصل فاست و راه‌‌های تشخیصی آن

دارودرمانی

هم داروهای تجویزی و هم داروهای بدون نسخه ممکن است برای تسکین درد مفاصل فاست استفاده شوند. داروهای خوراکی رایج عبارتند از:

• استامینوفن
  • داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)
  • شل کننده‌های عضلانی
  • داروهای ضدافسردگی

برخی داروهای مسکن موضعی نیز ممکن است برای تسکین حساسیت موضعی در ناحیه کمر و پاها مفید باشد. داروهای موضعی به شکل ژل، کرم، روغن و چسب در دسترس هستند و می‌توان آن‌ها را بدون نسخه خریداری کرد.

تزریق در مفصل

تزریق استروئید در مفصل، می‌تواند به کاهش تورم و التهاب اعصاب در درمان سندروم مفصل فاست کمک کند. در طی این روش کم تهاجمی کورتیکواستروئید و یک عامل بی‌حس‌کننده و ضددرد، به مفصل دردناک تزریق می‌شود و درد را تسکین می‌دهد. از این روش هم برای تشخیص سندرم مفصل فاست و هم برای کاهش درد ناشی از این بیماری استفاده می‌شود.

میزان اثرگذاری تزریق اپیدورال

میزان موفقیت تزریقات برای درمان آرتریت مفصل فاست، می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. معمولا نتیجه این تزریق باتوجه به میزان آسیب می‌تواند از روزها تا سال‌ها ادامه یابد. هنگامی که همزمان با تزریق، فیزیوتراپی و ورزش نیز انجام شود، تاثیر بیشتر خواهد شد. در صورت نیاز این روش تا دو بار در سال می‌تواند تکرار شود.

رادیوفرکوئنسی اعصاب (سوزاندن عصب)

در صورتی ‌که تزریق مفصل استروئیدی باعث تسکین درد نشود، قدم بعدی روش رادیوفرکوئنسی اعصاب (سوزاندن عصب) است. این کار به‌منظور دستیابی به تسکین درد طولانی‌تر انجام می‌شود. این روش به طور معمول باعث تسکین درد برای 9 ماه تا بیش از 2 سال خواهد شد. نکته مهم این است که همیشه این احتمال وجود دارد که عصب در نهایت از طریق ضایعه سوخته مجددا رشد کرده و دردها تا حدی بازگردند.

عمل جراحی

اگر درد از طریق گزینه‌های غیرجراحی به درمان پاسخ ندهند، یا اگر ضربه شدیدی مانند شکستگی، دررفتگی یا درگیری نخاعی وجود داشته باشد، ممکن است مداخله جراحی مدنظر قرار گیرد. یکی از این گزینه‌ها جراحی فیوژن ستون فقرات است؛ این روش معمولاً زمانی توصیه می‌شود که آسیب اضافی ناشی از بیماری دژنراتیو دیسک یا ضعف در ستون فقرات وجود داشته باشد.

انتخاب بهترین روش درمانی

درنهایت انتخاب روش درمان چه به‌صورت غیرجراحی و چه به‌صورت جراحی، بستگی به میزان آسیب، درخواست بیمار و تشخیص و توصیه پزشک متخصص دارد. تمامی روش‌های درمانی در جهت کاهش میزان درد و بازگشت بیمار به زندگی عادی است.