سندروم تونل کارپال و علائم و نشانه‌های آن

شاید شما هم بعد از کمی کار کردن درد‌هایی در دست یا انگشتان خود احساس کنید. با کمی استراحت دادن به دست‌ها احتمالا این مشکل برطرف خواهد شد اما اگر بعد از مدتی همچنان علائم و درد پابرجا بود، سندروم تونل کار‌پال یکی از احتمالات برای تشخیص خواهد بود. اگر می‌خواهید این سندروم را به طور کامل بشناسید و با علائم تونل کارپال بیش‌تر آشنا شوید تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

بررسی آناتومی تونل کارپال

کانال یا لوله‌ای باریک با اندازه تقریبا 5/2 سانتی‌متری در مچ دست‌ها که از طریق عصب میانی و تاندون‌ها باعث اتصال دست و ساعد می‌شود، تونل کارپال نام دارد. اما همانطور که از نام این بخش مشخص بوده، این تونل از اجزای مختلفی تشکیل شده است.

• استخوان‌های کارپال: استخوان‌هایی که قسمت کناری و کف این تونل را می‌سازند. این استخوان‌ها به گونه‌ای کنار هم قرار دارند که گویا یک نیم دایره تشکیل داده‌اند.
  • رباط: در بخش فوقانی این تونل بافتی محکم را مشاهده می‌کنید که رباط نام دارد و وظیفه آن نگهداری و حفظ ساختمان تونل است. در بخش درونی تونل نیز عصب میانی و تاندون‌ها قرار دارند.
  • عصب مدیان: عصبی که به تمام انگشتان دست به جز انگشت کوچک حس می‌بخشد و در پایه انگشت شست و اشاره استحکام ایجاد می‌کند.
  • تاندون‌ها: ساختار‌هایی طناب مانند که ماهیچه‌های ساعد را به استخوان‌های دست متصل نگه می‌دارند. تاندون‌ها عاملی برای کمک به خم شدن تمامی انگشتان دست محسوب می‌شوند.
بررسی آناتومی تونل کارپال

آشنایی با عارضه تونل کارپال

یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که در دست‌ها ایجاد می‌شود سندروم تونل کارپال است. این عارضه به صورت درد، گز گز، بی‌حسی یا ضعف عمومی در مچ و دست‌ها احساس می‌شود. CTS ممکن است در یک یا هر دو دست شما ایجاد شود.

یکی از عصب‌های دست شما مدیان نام دارد که مسئول عصب دهی به انگشت‌های شست، اشاره، میانی و نیمی از حلقه است. البته این عصب هیچگونه حسی به انگشت کوچک نمی‌دهد. زمانی که فشار داخل مچ روی عصب مدیان افزایش پیدا کند عارضه تونل کارپال اتفاق می‌افتد.

بروز این سندروم و درمان نکردن آن می‌تواند عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. در حقیقت با گذشت زمان و مراجعه نکردن به پزشک، روز به روز اوضاع دست شما بدتر خواهد شد. به گونه‌ای که درمان نشدن سندروم تونل کارپال در طولانی مدت منجر به ایجاد اختلال دائمی در عملکرد دست‌ها می‌شود. ممکن است بی‌حس شدن انگشتان و ضعف در آن‌ها راه به همراه داشته باشد.

علائم سندروم تونل کارپال

علائم تونل کارپال به تدریج آغاز شده و رفته رفته این علامت‌ها بیش‌تر می‌شوند. به گونه‌ای که نشانه‌های تونل کارپال را می‌توانید در روند انجام فعالیت‌های روزانه خود احساس کنید. اولین علائم CTS شامل بی‌حسی دست در شب و سوزن سوزن شدن یا درد در انگشت‌ها به ویژه انگشت‌های شست، اشاره و وسط است. به دلیل خمیده شدن مچ‌ها هنگام خواب، علائم شبانه این سندروم در بیش‌تر افراد رایج بوده و به عنوان اولین علامت‌های این عارضه گزارش شده است.

علائم سندروم تونل کارپال

نشانه‌های رایج CTS

رایج‌ترین نشانه‌های تونل کارپال که در طول روز می‌توانید احساس کنید:

• بی حس شدن انگشتان
  • ایجاد حس سوزن سوزن شدن در انگشت‌ها
  • متورم یا تیره شدن انگشتان
  • وجود مشکل در انجام کوچک‌ترین فعالیت‌ها با استفاده از دست‌ها

اگر شما هم در طول روز برای انجام فعالیت‌هایی مانند دست زدن به‌اشیایی کوچک، گرفتن فرمان خودرو، گرفتن کتاب در دست، نوشتن و کار با صفحه کلید کامپیوتر دچار مشکل شدید. پس احتمالا یکی از بیماران مشکوک به CTS خواهید بود. در صورتی که تشخیص و درمان این عارضه را در زود‌ترین زمان ممکن پیگیری نکنید علاوه بر سخت شدن روند درمان، ممکن است با اختلالاتی مواجه شوید. به گونه‌ای که بعضی علائم تونل کارپال به صورت ثابت باقی می‌مانند.

اصلی‌ترین علامت سندروم تونل کارپال، بی‌حسی یا گز گز کردن انگشتانی بوده که در ارتباط با عصب مدیان هستند. این علامت‌ها ممکن است خفیف باشند و بعد از مدتی از بین بروند. البته دقت داشته باشید درد در انگشتان به تنهایی بروز این سندروم را تایید نمی‌کند. بنابراین در صورت بروز درد ناشی از بی‌حسی یا گز گز کردن می‌توان احتمال داد که این عارضه ایجاد شده است.

• ضعف در دست
  • ناتوانی در انجام کار‌هایی ظریف مانند بستن دکمه پیراهن
  • افتادن اجسام از دست شخص مبتلا به سندروم
  • آتروفی یا کوچک شدن ماهیچه‌های پایه انگشت شست در شدید‌ترین حالت بیماری

موقعیت آناتومیکی تونل کارپال به گونه‌ای است که در صورت ابتلا، درد‌های آن تا بازو نیز کشیده می‌شوند. همچنین فشرده شدن عصب مدیان باعث به خواب رفتن مکرر دست‌های شما می‌شود که با اختلالاتی در انجام فعالیت‌های ساده همراه است.

سخن پایانی

اکنون با توجه به توضیحات گفته شده در مورد سندروم تونل کارپال متوجه شدید که تشخیص زود هنگام این بیماری تا چه اندازه مهم است. بنابراین اگر شما هم در طول روز با انگشتان خود مدام مشغول تایپ کردن، نوشتن یا فعالیت‌های دیگر هستید بهتر است در صورت بروز علائم تونل کارپال به پزشک مراجعه کنید.