بریس مچ پا چیست و در چه مواقعی کاربرد دارد؟

بریس مچ پا

بریس‌ مچ پا که با نام ارتز مچ پا نیز شناخته می‌شود، یکی از لوازم پزشکی بسیار مهم است که با هدف حمایت و ایجاد ثبات در ناحیه مچ پا بکار می‌رود. این وسیله کمکی از پیچ‌خوردگی‌های مکرر مچ پا جلوگیری می‌کند و برای افرادی که در این ناحیه دچار آسیب شده‌اند یا ورزشکارانی که تمرینات سنگین و حرفه‌ای انجام می‌دهند، مفید است. این محصول در انواع مختلفی طراحی‌ شده که هر کدام از آن‌ها برای نوع خاصی از اختلال به‌کار می‌رود. همچنین این بریس‌ها را می‌توان به‌طور سفارشی طراحی نمود و ساخت؛ در این روش به کمک دستگاه‌های اسکن پیشرفته مچ پا اندازه‌گیری و ارزیابی شده و سپس بر اساس این اطلاعات، بریس ساخته می‌شود. به‌طورکلی اگر پزشک متخصص برای درمان عارضه‌ شما و یا پیشگیری از آسیب‌های جدی استفاده از بریس را تجویز کرد، حتماً این محصول را تهیه کنید و مطابق تجویز پزشک به استفاده از آن بپردازید.

بریس مچ پا به‌طور تخصصی برای درمان و حمایت مچ پا طراحی‌شده است. این بریس‌ها در جنس‌های مختلفی تولید می‌شوند و می‌توانند از مچ پا در مقابل پیچ‌خوردگی، آسیب‌های ناشی از فشار و ضربه مراقبت کنند. همچنین برای درمان بیماری‌هایی نظیر آرتروز یا التهاب در ناحیه مچ پا نیز بسیار کارآمد هستند. بسته به نوع عارضه و شدت آن، نمونه‌های انعطاف پذیر تا کاملا محکمی برای بریس مچ پا داریم.

نقل قول از سایت Mayo Clinic Health System:

ترجمه فارسی نقل قول: بریس‌ مچ پا به شما کمک می‌کند با اطلاع یافتن از محل قرارگیری مفصل مچ پا به این ناحیه توجه بیشتری داشته باشید. برای حداکثر اثربخشی، مچ‌‌بند یا همان بریس مچ پا باید به راحتی در کفشی که در طول یک فعالیت می پوشید قرار بگیرد.

نوعی از بریس که همزمان می‌توان با کفش استفاده کرد
نوعی از بریس که همزمان می‌توان با کفش استفاده کرد

در شرایط اضطراری و مراقبت‌های پزشکی، از دو ابزار مهم به نام‌های بریس و آتل برای پشتیبانی و بی‌حرکت کردن مفاصل و اندام‌ها استفاده می‌کنند. هدف اصلی این ابزارها حفظ ثبات مفاصل و کاهش حرکت ناحیه آسیب‌دیده است.

بریس‌ها به طور کلی برای مدت طولانی‌تری از اندام‌های آسیب‌دیده پشتیبانی می‌کنند و بیشتر برای بیمارانی که دچار کشیدگی، پارگی یا حتی شکستگی‌های استخوانی هستند، به کار می‌روند. این ابزارها کمک می‌کنند تا روند بهبود سریع‌تر و مؤثرتری داشته باشد.

از سوی دیگر آتل‌ها بیشتر در شرایط اضطراری و هنگام بروز شکستگی‌های استخوانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هدف اصلی آتل‌ها جلوگیری از حرکت ناحیه آسیب‌دیده و محافظت از آن در برابر آسیب‌های بیشتر تا زمان رسیدن به مرکز درمانی است. آتل‌ها همچنین می‌توانند در برخی موارد برای توان‌بخشی استفاده شوند.

به طور کلی، هر دو ابزار بریس و آتل در مواقع اضطراری و کمک‌های اولیه نقش مهمی دارند و می‌توانند از آسیب‌های بیشتر به رگ‌ها، اعصاب و اندام‌ها جلوگیری کنند.

بریس‌های مچ پا به روش‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. یک نمونه از این تقسیم‌بندی‌ها برحسب شکل ظاهری و طراحی است که در این قسمت به آن اشاره می‌کنیم.

این بریس‌ها دارای ساختار چرمی هستند که با فلز محکم شده‌اند. بریس چرمی به طور کامل مچ پا را احاطه می‌کند و برای افرادی که دچار بی‌ثباتی مزمن در این ناحیه هستند و یا از درد شدید حین راه رفتن و حرکت در مچ پای خود رنج می‌برد تجویز می‌شود. حمایت بریس‌های چرمی برای مچ پا بسیار قابل‌ توجه است و حرکت را تا حد زیادی محدود می‌کند. همچنین افرادی که در ناحیه مچ پا عمل جراحی انجام داده‌اند نیز می‌توانند از این نوع بریس استفاده کنند.

بریس مچ پای چرمی
بریس مچ پای چرمی

دسته‌ای دیگر از بریس‌هایی که برای مچ پا می‌توان از آن استفاده کرد، نمونه بنددار است. این بریس‌ها ضمن درمان آسیب‌های این ناحیه، از پیچ‌خوردگی یا دیگر آسیب‌های رباطی پیشگیری می‌کند. این نمونه به خصوص برای ورزشکاران بسیار مفید است چرا که برحسب نیاز خود می‌توانند آن را تنظیم کنند.

بریس بندی
بریس بندی

این بریس‌ها دارای تسمه‌های سخت هستند که دو طرف مچ پا قرار می‌گیرند و آن را حمایت می‌کنند. بریس رکابی ثبات قابل‌ قبولی در ناحیه مچ دارد و افرادی که دچار آسیب دیدگی‌های متوسط تا حاد هستند بهتر است از این مدل استفاده نمایند چرا که با ثابت نگه‌داشتن مچ پا، روند بهبود را تسریع می‌بخشد.

بریس رکابی
بریس رکابی

بریس‌های پارچه‌ای از مواد کشسان طرحی شده‌اند که قابلیت تهویه نیز برای آن‌ها وجود دارد. این بریس‌ها برای استفاده روزمره مناسبند و به‌دلیل حمایت محدود، در انجام فعالیت‌های معمول روزانه محدودیتی ایجاد نمی‌کنند. افرادی که دچار آسیب‌های جزئی در ناحیه مچ پا هستند یا در این قسمت ورم دارند می‌توانند از بریس مچ پا پارچه‌ای برای کاهش تورم و تسکین ناراحتی استفاده کنند.

بریس پارچه‌ای و نئوپرونی
بریس پارچه‌ای و نئوپرونی

ضمن تقسیم‌بندی بریس‌ها برحسب طراحی و شکل ظاهری، یک تقسیم‌بندی دیگر نیز برای این محصول پزشکی وجود دارد. این بریس‌ها برحسب آن‌که کدام ناحیه از پا را پوشش قرار می‌دهند یا نحوه عملکرد آن‌ها به چه صورت است به دسته‌های زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

این بریس برای کمک به افرادی که دچار ضعف عضلانی هستند و نیاز به کمک برای حفظ تعادل دارند، طراحی شده‌است. GRAFO با ایجاد یک واکنش مقابله‌ای نسبت به فشار وارد شده به زمین، به اصلاح الگوی راه رفتن کمک می‌کند.

این بریس پا برای فراهم کردن حمایت پویا و انعطاف‌پذیری در حین حرکت طراحی شده‌ که با نام DAFO نیز شناخته می‌شوند. DAFO به ویژه برای کودکان و بزرگسالانی که به حمایت اضافی در حین فعالیت‌های روزانه نیاز دارند، مناسب است.

این نوع بریس معمولاً تا زیر قوزک پا امتداد دارد و هدف استفاده از آن ثبات مچ پا است. معمولاً نمونه SMO برای افرادی که دچار ضعف عضلانی یا مشکلات عصبی عضلانی هستند تجویز می‌شود. همچنین متریال مورد استفاده در ساخت آن مواد سبک و مقاوم هستند تا محدودیت در فعالیت‌های روزانه ایجاد نکند. 

انواع برس برحسب نوع عارضه
انواع برس برحسب نوع عارضه

تشخیص استفاده از بریس و نوع آن باید توسط پزشک متخصص انجام شود. پزشک ضمن معاینه فیزیکی و استفاده از دستگاه‌های اسکن پیشرفته، می‌تواند نوع عارضه و شدت آن را تشخیص دهد و برحسب آن بریس موردنظر را تجویز کند اما به‌طور معمول بریس مچ پا برای مشکلات زیر تجویز می‌شود:

افرادی که دچار پیچ‌خوردگی در قسمت مچ پا هستند، مستعد استفاده از بریس می‌باشند. این‌گونه افراد در فعالیت‌های روزانه یا حتی فعالیت‌های شدید و راه رفتن بر روی سطح ناهموار ممکن است پیچ‌خوردگی در مچ پا داشته باشند. برای پیشگیری یا درمان چنین مواردی، انواع بریس‌های بنددار با درجه خفیف تا متوسط پیشنهاد می‌شود. 

بی‌ثباتی مچ پا نیز یکی از عارضه‌هایی است که برای درمان آن به استفاده از بریس نیاز پیدا می‌شود. افرادی که دچار بی‌ثباتی مکرر هستند باید از برس‌های لولایی استفاده کنند. این بریس‌ها حرکت مچ را تا حد زیادی محدود و از آسیب‌های مکرر پیشگیری می‌کنند.

التهاب تاندون آشیل یکی از عارضه‌های رایج در قسمت مچ پا است که باعث درد در این قسمت می‌شود؛ برای درمان آن معمولاً بریس‌های پارچه‌ای تجویز می‌شود تا با اعمال فشار ملایم، ناراحتی و التهاب را کاهش دهند. استفاده از این نوع بریس درنهایت منجر به کاهش تورم خواهد شد.

یکی دیگر از عارضه‌های رایج که برای درمان آن بریس مچ پا تجویز می‌شود، آرتروز است. افرادی که دچار آرتروز هستند به بریس‌های لولایی نیاز دارند تا ضمن کاهش درد در قسمت مچ پا، تحرک را نیز محدود کند.

اغلب ورزشکاران مخصوصاً فوتبالیست‌ها در قسمت مچ پا دچار آسیب می‌شوند که این آسیب ممکن است گاهی با کشیدگی رباط یا رگ‌به‌رگ شدن نیز همراه باشد. با توجه به‌شدت آسیب، پزشک متخصص بریس‌های متفاوتی را تجویز می‌کند اما معمولاً دو مدل بند دار و لولایی برای آسیب‌های ورزشی استفاده می‌شوند. این بریس‌ها اگر از نوع بنددار باشند انعطاف‌پذیری بیشتری دارند و افراد در حین حرکت نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

افرادی که در ناحیه مچ پا جراحی انجام داده‌اند حتماً برای درمان به استفاده از بریس مچ پا نیاز دارند. معمولاً نمونه‌ای که برای درمان پس از جراحی تجویز می‌شود از نوع رکابی است تا ثبات حداکثری را فراهم کند و پروسه درمان را تسریع ببخشد.

بریس مچ پا یکی از ابزارهای تخصصی به ‌منظور محافظت از این ناحیه از پا در مقابل آسیب‌های مختلف است. این وسیله در نمونه‌های مختلفی مانند بنددار، چرمی و رکابی تولید می‌شود که برحسب آسیب و شدت آن، پزشک نوع بریس را تجویز می‌کند. لازم به ذکر است که این بریس نه‌تنها در مدیریت آسیب‌های مچ پا مؤثر است بلکه در کنترل شرایط مزمن مانند پیچ خوردگی‌های مکرر یا تورم و آرتروز نیز نقش کاربردی دارد.

ما در کلینیک ارتوپدی پاسارگاد با بیش از ۲۰ سال تجربه و تخصص، با ارائه مشاوره‌های تخصصی می‌توانیم به شما در راستای پیشگیری و درمان عارضه‌ها و التهابات ناحیه مچ پا کمک کنیم. اگر در قسمت مچ پا دچار آسیب، تورم و درد هستید ابتدا در کلینیک توسط پزشک متخصص معاینه می‌شوید و سپس برحسب تجویز ایشان و نیاز شما بریس مخصوص طراحی و تولید می‌شود. در صورت تمایل می‌توانید از طریق لینک زیر نوبت خود را به صورت آنلاین رزرو نمایید تا نوبت مشاوره رایگان شما ثبت شود:

پیام بگذارید

X