بریس چیست؟ انواع مختلف و کاربردهای آن کدامند؟

بریس چیست

بریس یکی از پرکاربردترین تجهیزات پزشکی در زمینه پیشگیری و درمان بیماری‌های مفصلی و استخوانی است. بریس یکی از ابزارهای بسیار کاربردی برای حمایت یا مراقبت از بدن در مقابل انواع آسیب‌ها یا حتی بیماری‌های ارتوپدی و استخوانی است. از جمله اهداف طراحی و تولید این وسیله پزشکی می‌توان به رفع مشکلات اسکلتی عضلانی، تراز کردن، اصلاح موقعیت، تثبیت و محافظت از بخش‌های خاص از بدن اشاره داشت.

اگر پزشک متخصص استفاده از بریس را به شما توصیه کرده حتماً این توصیه را جدی بگیرید چراکه با استفاده از آن درصد بالای پیشرفت را در بهبود عارضه خود مشاهده می‌کنید. در این مطلب قصد داریم تا به‌ طور کامل توضیحاتی در رابطه با اینکه دقیقا بریس چیست و در چه مواردی کاربرد دارد، اطلاعاتی ارائه دهیم.

قبل از اینکه دقیقتر توضیح دهیم که بریس چیست نیاز است که یک توضیح کوتاه در مورد واژه‌ای با عنوان “ارتز” بدهیم؛ ارتز به هر وسیله‌ پزشکی اطلاق می‌شود که برای حمایت، تصحیح یا تسهیل حرکت در هر بخشی از سیستم عضلانی-اسکلتی (مانند پا، دست، ستون فقرات) استفاده می‌شود. ارتزها می‌توانند سفارشی ساخته شوند تا برای نیازهای خاص یک فرد مناسب باشند. انواع ارتزها شامل کفش‌های ارتوپدی، ارتزهای ستون فقرات، و ارتزهای زانو هستند.

بریس یک نوع خاص از ارتز است. به نقل قول از وب‌سایت DocDoc:

ترجمه فارسی نقل قول: بریس‌های ارتوپدی، تجهیزات پزشکی هستند که برای رفع مشکلات اسکلتی عضلانی طراحی شده‌اند. آن‌ها برای تراز کردن، اصلاح موقعیت، حمایت، تثبیت و محافظت از بخش‌های خاصی از بدن (به‌ویژه عضلات، مفاصل و استخوان‌ها) در حین بهبودی از آسیب یا ضربه استفاده می‌شوند. این وسایل پزشکی اغلب برای بیمار تجویز می‌شود تا در طول فرآیند بهبودی و توانبخشی استفاده شود.

در حقیقت بریس یک ابزار موثر در پشتیبانی و کمک به اندام‌هایی است که دچار نقص یا آسیب شدند. این وسیله ضمن بهبود عملکرد اندام‌ها، درد را کاهش می‌دهد و از بدتر شدن وضعیت جلوگیری می‌کند. استفاده از این محصول مخصوصاً برای اندام‌هایی که به ثابت ماندن نیاز دارند، مفید است. بریس به ماهیچه، تاندون و رباط‌ها اجازه می‌دهد تا خون کافی را دریافت کنند و از حرکاتی که منجر به آسیب بیشتر می‌شوند جلوگیری می‌کند. انواع مختلفی از بریس ارتوپدی وجود دارد که برحسب نوع آسیب‌دیدگی و محل مورد نظر تعیین می‌شود.

بریس زانو (Knee Braces)
بریس زانو (Knee Braces)

پس‌از آن‌که دانستیم بریس چیست به افرادی که باید از این محصول استفاده کنند می‌پردازیم. در ابتدا باید بدانید که استفاده از این وسیله‌ پزشکی نباید به‌طور خودسرانه باشد و حتماً باید توسط پزشک متخصص یا فیزیوتراپ تجویز شود. اما معمولاً افرادی که در ادامه اشاره می‌کنیم مستعد استفاده از این وسیله هستند.

  • دسته اول بیمارانی هستند که آسیب‌هایی مانند رگ‌به‌رگ شدن، شکستگی، کشیدگی عضلات، در رفتگی مفصل و شکستگی استخوان را دارند. این افراد در قدم اول باید به پزشک متخصص مراجعه کنند تا ضمن معاینه‌های بیشتر و عکس برداری، نوع بریس برایشان مشخص شود.
  • دسته بعدی افرادی هستند که دچار آسیب‌های مرتبط با ورزش یا فعالیت‌های بدنی شده‌اند. ورزشکارانی که فعالیت‌هایی مانند دویدن و دوچرخه‌سواری یا پرش دارند، مستعد آسیب هستند و معمولاً به استفاده از بریس نیاز پیدا می‌کنند. هم چنین ورزشکارانی مانند فوتبالیست‌ها و والیبالیست‌ها و دیگر زمینه‌های مشابه که احتمال خطر پارگی رباط دارند نیز دیگر گزینه‌های استفاده از بریس هستند. این افراد از بریس برای درمان پس از صدمه و یا در حین ورزش استفاده می‌کنند تا از بروز آسیب جلوگیری شود. استفاده از بریس در طول ورزش از حرکات ناخواسته جلوگیری می‌کند و بازی راحت‌تری را برای فرد فراهم می‌آورد.
  • سالمندان دیگر افرادی هستند که به استفاده از بریس و تکیه‌گاه نیاز دارند. این افراد به‌دلیل بالا رفتن سن دچار مشکلات اسکلتی عضلانی می‌شوند که با استفاده از بریس یک پشتیبانی خوب در حرکت خواهند داشت.
  • از دیگر افرادی که بریس برایشان توصیه می‌شود بیماران مبتلا به عارضه‌های عصبی مانند انواع فلج، سکته مغزی، MS و آرتریت روماتویید است.
  • دسته بعدی افرادی هستند که دچار شکستگی در استخوان شده‌اند. این افراد نیز حتماً باید از بریس‌های ثابت برای درمان عارضه خود استفاده کنند.
  • برای اصلاح ناهنجاری‌های مادرزادی مانند انحراف ستون فقرات قوز کمر، صافی کف پا و … نیز بریس یک راهکار مناسب است.

بر حسب آن‌که از کدام دسته باشید، پزشک متخصص تجویز می‌کند که برای درمان عارضه و بر حسب سبک زندگی، بهترین بریس چیست و چگونه باید مورد استفاده قرار گیرد.

بریس به‌عنوان یک ابزار حمایتی، باید از مواد اولیه خوب و مقاوم ساخته شود تا پشتیبانی مناسبی از خود نشان دهد. این وسیله را معمولاً از پلاستیک، فیبر کربن، فلزات مختلف، انواع پارچه‌ها، چرم و یا حتی لاستیک تهیه می‌کنند. هر یک از این مواد خصوصیات منحصربه‌فردی دارند که بریس را برای استفاده‌های مختلف مناسب می‌سازند.

به‌عنوان مثال به ‌کار بردن پلاستیک در این وسیله به هدف انعطاف‌پذیری بالا و پایین آوردن وزن محصول است. از فیبر کربن به ‌خاطر استحکام و وزن کم استفاده می‌کنند تا بریس سبک اما با مقاومت بالا باشد. از چرم و پارچه برای راحتی و مقاومت در مقابل سایش استفاده می‌شود. در کلینیک ارتوپدی فنی پاسارگاد بریس‌ها به‌طور تخصصی و سفارشی برای شما تولید می‌شوند؛ این بریس‌ها با مرغوب‌ترین مواد اولیه و طبق دانش روز آلمان ساخته می‌شوند تا ضمن مقاومت و استحکام بالا، طول عمر خوبی داشته باشند و در حین استفاده بدن را اذیت نکنند.

 متریال بریس
استفاده از مواد اولیه مرغوب برای ساخت بریس

نوع بریس برحسب عارضه و شدت آن توسط پزشک متخصص تجویز می‌شود، برخی از نمونه‌ها دائمی هستند و برخی به‌طور موقت برای درمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. پیش‌از معرفی بریس‌های متفاوت برای قسمت‌های مختلف بدن، ابتدا به دسته‌بندی کلی بریس‌ها می‌پردازیم. دو نوع اصلی در تقسیم‌بندی این محصول وجود دارد که شامل بریس استاتیک و دینامیک می‌شود. در ادامه بررسی می‌کنیم که کارکرد هر نوع از بریس چیست و در چه مواردی استفاده می‌شود.

همان‌‌طور که از نام این دسته مشخص است به‌گونه‌ای طراحی‌شده که مفصل را کاملاً بدون حرکت نگه می‌دارد. معمولاً این نوع از بریس برای درمان موقت یک بیماری و در مواردی که مفصل هیچ‌گونه حرکتی نباید داشته باشد بکار می‌رود.

بریس استاتیک
بریس استاتیک

در مقابل نمونه قبلی، بریس‌های دینامیک دارای لولایی هستند که به مفصل اجازه حرکت در یک جهت خاص را می‌دهد. این بریس امکان حرکت اما به‌ طور محدود را به بیمار می‌دهد تا ضمن حفظ سلامت مفصل، از انجام فعالیت‌های روزانه خود محدود نشود. از دیگر مزیت‌های این نمونه می‌توان به جلوگیری از تحلیل عضلات و بافت‌ها اشاره داشت؛ چرا که با تحرک این بخش‌ها از این تحلیل آنها جلوگیری می‌شود.

بریس دینامیک
بریس دینامیک

در یک نوع دیگر از دسته‌بندی‌ها می‌توان گفت که بریس‌ها به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  1. بریس‌های آماده: این بریس‌ها در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی به صورت سایزبندی شده و استاندارد موجود هستند و بیشتر برای مشکلات خفیف استفاده می‌شوند.
  2. بریس‌های پیش‌ساخته: این نوع بریس‌ها از قبل ساخته شده‌اند و بر اساس نوع مشکل بیمار تنظیم می‌شوند. اصلاح و شخصی‌سازی این بریس‌ها توسط کارشناس ارتوپدی فنی ضروری است تا بهترین نتیجه درمانی حاصل شود.
  3. بریس‌های سفارشی: این بریس‌ها به طور خاص برای هر بیمار با قالب‌گیری یا اندازه‌گیری دقیق ساخته می‌شوند و برای مشکلات پیچیده‌تر مناسب هستند. این بریس‌ها برای فرد دیگری قابل استفاده نیستند.

در ادامه به معرفی بریس‌های مختلف از منظر نواحی مختلف بدن می‌پردازیم:

برای اندام‌های تحتانی مانند پا و زانو بریس‌ها با هدف حمایت از این نواحی طراحی و ساخته می‌شوند. برخی از پیش طراحی و تولید شده‌اند و در لحظه می‌توانید آنها را خریداری کنید اما نمونه‌های دیگر باید به‌طور فردی و سفارشی برای بیمار طراحی شوند تا نیازهای درمانی خاص آن شخص را برآورده سازند. در مواردی که آسیب جدی باشد یا بریس برای طولانی‌مدت استفاده شود، باید آن را سفارش داد. انواع بریس اندام تحتانی به شرح زیر هستند:

بریس اندام تحتانی
بریس اندام تحتانی

به این‌گونه بریس‌ها AFO یا ارتز مچ پا و پا گفته می‌شود که از پلاستیک و چرم و فلز ساخته می‌شوند. معمولاً این نمونه با کفش‌های ارتوپدی یا پاپوش‌های قالبی و غیر قالبی همراه هستند. انواع مختلفی نیز از آن‌ها وجود دارد که تا مچ پا، تا ساق پا یا حتی بالاتر از آن را نیز پوشش می‌دهند. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی بریس مچ پا، می‌توانید به مطلب بریس مچ پا چیست و در چه مواقعی کاربرد دارد؟ مراجعه کنید.

بریس مچ پا
بریس مچ پا

بریس زانو به هدف محدود کردن حرکت مفصل زانو و یا جلوگیری از آسیب به آن استفاده می‌شود.

بریس زانو
بریس زانو

دسته دیگری از بریس‌های پایین تنه، برای پشتیبانی از ناحیه کمر و ستون فقرات طراحی شده‌اند؛ این بریس‌ها با قرار گرفتن در اطراف کمر و فشرده‌سازی بافت‌های نرم، منجر به ثابت نگه‌داشتن ستون فقرات می‌شوند. درد کمر یکی از مهم‌ترین دردها که افراد زیادی با آن دست و پنجه نرم‌ می‌کنند. چنین دردی در صورت عدم رعایت ممکن است بدتر شود به‌ همین منظور بریس‌های ستون فقرات یک بخش بسیار مهم در روند درمانی این دردها می‌باشند.

بریس کمر و ستون فقرات
بریس کمر و ستون فقرات

بریس کمر و ستون فقرات برحسب محل قرارگیری و میزان پوشش دسته‌بندی می‌شود. به‌عنوان مثال بریس‌های ساکرال تنها قسمت پایینی کمر را پوشش می‌دهد اما ساکرال لامبر (LSO) در میانه‌ کمر تا ناحیه لگن قرار می‌گیرند. اگر بیمار به محافظت بیشتر از ستون فقرات نیاز داشته باشد بریس توراسیک لامبر ساکرال (TLSO) برای وی تجویز می‌شود. این نمونه ناحیه لگن و شانه را پوشش می‌دهد و بخش اعظمی از کمر را ثابت نگه می‌دارد.

استفاده از هرکدام از این بریس‌ها برحسب نیاز بیمار، نوع و شدت عارضه او می‌باشد و حتما بایستی با توجه به تشخیص و تجویز پزشک متخصص ارتوپد صورت گیرد.

این نمونه از بریس‌ها برای پیشگیری، حمایت یا درمان قسمت‌های متحرک بدن به‌ ویژه استخوان‌ها و عضلات ناحیه بالاتنه طراحی‌شده‌اند و از آن‌ها برای اهداف مختلف مانند کاهش درد، حمایت ساختاری، بهبود پس‌از آسیب یا پیشگیری از آسیب‌های بیشتر استفاده می‌کنند. دسته‌بندی این بریس‌ها به شرح زیر هستند:

از این بریس برای محافظت یا درمان آسیب شانه استفاده می‌شود که با فشردگی و ساکن نگه داشتن ناحیه شانه منجر به کاهش درد و بهبود عارضه خواهد شد.

بریس شانه
بریس شانه

دسته‌ای دیگر از بریس‌ها، بریس آرنج است که معمولاً افرادی که دچار شکستگی می‌شوند یا افرادی که در ناحیه آرنج فعالیت زیادی دارند از آن استفاده می‌کنند.

این بریس اغلب برای آسیب‌های مچ دست مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیاری از معلمان، پزشکان، هنرمندان و به طور کلی افرادی که تحرک زیادی در قسمت مچ دست دارند از آن استفاده می‌کنند.

بریس انگشتان است برای درمان بیماری‌های آرتریت یا آسیب‌های وارده به این قسمت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بریس انگشتان دست
بریس انگشتان دست

بریس ورزشی عمدتاً برای جلوگیری از وقوع آسیب مورداستفاده قرار می‌گیرند و صرفا برای درمان طراحی نشده‌اند. این بریس‌ها به بازیکنان و ورزشکاران کمک می‌کنند تا از اندامی که احتمال آسیب برایش زیاد است، مراقبت کنند. به‌ عنوان مثال ورزشکاران و فوتبالیست‌ها معمولاً از بریس زانو استفاده می‌کنند تا از این ناحیه در مقابل افزایش فشار ناشی از برخوردهای سنگین در طول بازی محافظت شود.

بریس‌های ورزشی از متریال سبک ساخته می‌شوند تا وزن کمی داشته باشند و در حین ورزش فرد را با محدودیت مواجه نکنند. متداول‌ترین بریس‌ها برای ورزشکاران برای دررفتگی شانه، شکستگی ترقوه، پارگی و پیچ خوردگی رباط‌ها است.

بریس ورزشی
بریس ورزشی

پس از معاینه توسط پزشک ارتوپد، بیمار به مرکز ارتوپدی فنی ارجاع داده می‌شود. کارشناس ارتوپدی با اندازه‌گیری یا قالب‌گیری، بریس مناسب را به کمک مواد اولیه مرغوب می‌سازد و سپس برای ارزیابی نهایی با بیمار هماهنگی انجام می‌شود. برای اطمینان از راحتی و کارایی، اندازه‌گیری دقیق توسط کارشناس ضروری است. بریس‌های نامناسب ممکن است به مشکلاتی نظیر ناراحتی، مشکلات گردش خون یا عدم حمایت کافی منجر شوند.

استفاده نادرست از بریس می‌تواند به مشکلاتی مانند بدشکلی اندام، کاهش حس، زخم، ضعف عضلانی و خشکی اندام منجر شود. بنابراین توجه به دستور پزشک و مراجعه به کارشناس ارتوپدی برای بازبینی ضروری است.

بریس یک وسیله پزشکی بسیار پرکاربرد برای حمایت، تثبیت و یا بهبود عملکرد اندام آسیب‌دیده است. این وسیله نقش خوبی در کاهش درد دارد و هم چنین از پیشرفت عارضه‌های مختلف نیز جلوگیری می‌کند. نمونه‌های مختلفی از بریس وجود دارد که برحسب نوع آسیب تعیین می‌شود. برخی از بریس‌ها ازپیش‌ساخته شده‌اند و به‌طور آماده می‌توانید آن را تهیه کنید، اما نمونه‌های تخصصی باید متناسب با شکل اندام و عارضه فرد زیر نظر متخصص طراحی و ساخته شوند.

کلینیک ارتوپدی فنی پاسارگاد با بیش از ۲۰ سال سابقه در طراحی و ساخت بریس‌های سفارشی، از دانش روز دنیا استفاده می‌کند تا بتواند به درمان یا پیشگیری از آسیب شما و عزیزان‌تان کمک نماید. در این کلینیک به کمک دستگاه‌های اسکن کاملا پیشرفته و با استفاده از مواد اولیه باکیفیت، بریس‌های سفارشی کاملا مطابق با بدن و نیاز شما طراحی و ساخته می‌شود.

در صورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق دکمه زیر رزرو مشاوره رایگان خود را به صورت آنلاین انجام دهید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم:

پیام بگذارید

X