توصیه‌های لازم بعد از درمان تاندونیت آشیل

توصیه‌های لازم بعد از درمان تاندونیت آشیل

معروف‌ترین و بزرگترین تاندون‌ بدن، آشیل است که دو ماهیچه اصلی ساق پا را به استخوان پاشنه پا متصل می‌کند. هنگامی که این تاندون بر اثر آسیب یا استفاده بیش‌ازحد، تحریک و متورم شود، به‌اصطلاح دچار تاندونیت شده و اگر به آن بی‌توجهی شود، ممکن است کاملا پاره شود. مشکلات تاندونیت آشیل یکی از شایع‌ترین شرایطی‌ست که پزشکان ارتوپدی بسیار شاهد آن هستند. اختلالات مزمن و طولانی‌مدت تاندون آشیل می‌تواند از آسیب‌های ناشی از استفاده بیش از حد تا پارگی کامل تاندون متغیر باشد. در مقاله قبلی راه‌های درمان تاندونیت آشیل را بررسی کردیم. در ادامه و در این مقاله به توصیه‌های لازم بعد از درمان تاندونیت آشیل می‌پردازیم. همراه تیم کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی پاسارگاد باشید.

بهبودی آسیب تاندونیت آشیل

عاملی که بر بهبودی این بیماری تأثیر می‌گذارد این است که چه میزان از تاندون آسیب دیده است. افرادی که آسیب تاندون بالایی دارند به دوره بهبودی طولانی‌تری نیز نیازمند هستند.

هنگام گذر از مدت زمان بهبودی که البته به‌معنای عدم فعالیت بیمار نیست، بهتر است که در اولین قدم در مورد شدت و سطح فعالیت‌هایی که می‌توانید انجام دهید با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

نکته قابل توجه این است که نباید برای بازگشت به سطح فعالیت‌ بدنی قبلی عجله کرد؛ به‌خصوص این موضوع در مورد ورزشکاران صادق است.

زمانی می‌توان به زندگی سابق بازگشت که:

  • بتوان به‌راحتی و آزادانه پای آسیب‌دیده را حرکت داد.
  • قوت پای آسیب‌دیده، به‌اندازه پای سالم باشد.
  • هنگام راه‌رفتن، دویدن، پریدن و.. هیچ دردی در پا احساس نشود.

اگر قبل از بهبود کامل آسیب تاندون آشیل، به آن فشار بیش‌از‌حد بیاورید، ممکن است دوباره آسیب ببیند و به مشکلی طولانی‌مدت و مزمن تبدیل شود.

همچنین فعالیت‌هایی مانند شنا یا دوچرخه‌سواری نیز فشار کمتری به تاندون وارد می‌کنند.

پیاده‌روی بجای دویدن
پیاده‌روی بجای دویدن

زمان بهبودی آسیب تاندون آشیل

انتظارات در مورد زمان بهبودی، بر اساس آسیب خاص یا ترکیبی از آسیب‌هایی که باعث درد می‌شوند، متفاوت است. براساس نتایج سونوگرافی و MRI بیمار، مهم‌ترین مولفه‌های یک ریکاوری مناسب استراحت دادن به آشیل و اصلاح رژیم ورزشی برای تطبیق با درد و مشکلات ناشی از استفاده بیش از حد است.

باید به این نکته توجه داشت که بهبودی ممکن است ماه‌ها طول بکشد. درواقع مدت زمان بهبودی، بستگی به میزان جدی بودن آسیب دارد. تاندونیت آشیل در شرایط مختلف با سرعت‌های متفاوتی بهبود می‌یابند.

در برخی موارد تاندونیت آشیل می‌تواند به طرز ناامیدکننده‌ای دیر بهبود یابد. ممکن است زمان ببرد تا علائم به‌طور کامل ناپدید شوند. حتما دستورالعمل‌های پزشک خود را کاملا دنبال کنید تا دوباره به تاندون آسیب نرسانده و علائم را بدتر نکنید.

زمان بهبودی آسیب تاندون آشیل
زمان بهبودی آسیب تاندون آشیل

اُرتزهای سفارشی

اُرتزهای طبی و سفارشی که با توجه به شرایط تاندویت آشیل هر فرد برای وی ساخته می‌شود، می‌تواند به کنترل حرکت پاها و کاهش فشارهای غیرعادی کمک کنند.

اگر می خواهید در مورد درمان این بیماری اطلاعات بیشتری کسب کنید روی لینک زیر کلیک کنید:

راه های درمان تاندونیت آشیل

فیزیوتراپی

چه در حین یک ورزش پرجنب و جوش و چه در حال انجام یک پیاده‌روی ساده باشید، ممکن است دچار آسیب تاندون آشیل شوید. مهم نیست که چگونه صدمه دیده‌اید، فیزیوتراپی احتمالا نقشی کلیدی در برنامه درمانی‌ ایفا خواهد کرد.

فیزیوتراپی نقش مهمی در توانبخشی دارد، چه به عنوان یک روش درمانی و چه به عنوان بخشی از روند بهبودی پس از جراحی، می‌تواند کمک کند تا قدرت و عملکرد پاها مجددا برگردد.

انجام مداوم فیزیوتراپی کمک می‌کند تا نحوه حرکت مفصل آسیب‌دیده را بهبود بخشد و درد را کاهش دهد. همچنین می‌تواند به جلوگیری از آسیب دائمی و مشکلاتی که در آینده ممکن است به‌وجود آید، کمک کند.

پس از انجام درمان‌های مرتبط با تاندونیت آشیل، انجام مداوم فیزیوتراپی برای تقویت عضلات پا و تاندون آشیل بسیار موثر خواهد بود.

معمولا بیشتر افراد در عرض چهار تا شش ماه می‌توانند به سطح فعالیت قبلی خود باز گردند. ادامه دادن تمرینات قدرتی بسیار مهم است؛ زیرا برخی از مشکلات ممکن است تا یک سال نیز ادامه داشته باشند.

گونه‌ای از توانبخشی که به عنوان توانبخشی عملکردی شناخته می‌شود نیز بر هماهنگی اعضای بدن و نحوه حرکت بیمار تمرکز دارد. هدف این است که فرد را به بالاترین سطح عملکرد خود، به عنوان یک ورزشکار یا در زندگی روزمره بازگرداند.

فیزیوتراپی برای تاندونیت آشیل
فیزیوتراپی برای تاندونیت آشیل

انجام برخی حرکات اصلاحی در درمان این بیماری اهمیت بسیار بالایی دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

حرکات اصلاحی در درمان تاندونیت آشیل

فیزیوتراپی چگونه به تاندونیت آشیل کمک می‌کند؟

درمانگر ترکیبی از تکنیک‌ها را برای تسکین درد و تقویت هماهنگی، قدرت و انعطاف‌پذیری استفاده خواهد کرد.

روش‌های انتخابی درمانگر جهت درمان تاندونیت آشیل به شرح زیر است:

  • تمرینات کششی و انعطاف‌پذیری برای کمک به بهبود کامل تاندون و جلوگیری از دردهای طولانی مدت
  • تمرینات تقویتی برای کمک به بازسازی قدرت تاندون و جلوگیری از آسیب‌های بعدی
  • گرمادرمانی یا اولتراسوند برای کمک به بهبود گردش خون که روند بهبودی را افزایش می‌دهد
  • ماساژ عمیق برای افزایش انعطاف‌پذیری و گردش خون و همچنین جلوگیری از آسیب‌های بیشتر
  • فعالیت‌های استقامتی مانند دوچرخه ثابت
  • تمرین‌های هماهنگی عصب و عضله

انجام تمرینات و حرکات کششی در خانه نیز بسیار مهم است.

هرچه بیشتر به درمان خود ادامه دهید سریع‌تر به فعالیت‌هایی که دوست دارید انجام دهید، باز خواهید گشت.

پیشگیری از آسیب بیشتر تاندون آشیل

  • کشش و تقویت عضلات ساق پاها: حتما قبل از ورزش حرکات کششی را کاملا انجام دهید. کشش را تا جایی انجام دهید که دردی در ساق‌ پا احساس نکنید. تمرینات تقویت‌کننده ساق پا می‌تواند به عضلات و تاندون‌ها کمک کند تا نیروی بیشتری جذب کرده و از آسیب جلوگیری کنند و از توصیه‌های لازم بعد از درمان تاندونیت آشیل است که توسط پزشک به شما توصیه می‌شود.
  • انتخاب سطوح مناسب برای ورزش: از دویدن روی سطوح سخت یا لغزنده خودداری کنید. برای انجام تمرین در هوای سرد، لباس مناسب پوشیده و کفش‌های ورزشی مناسب با کفی طبی بپوشید.
  • شدت تمرین: گزینه‌ای بسیار مهم است که باید شدت و سختی تمرین را به‌آرامی افزایش داد. آسیب تاندون آشیل، معمولاً پس از افزایش ناگهانی شدت تمرین رخ می‌دهد. فاصله، مدت و دفعات تمرین خود را حداکثر تا 10 درصد در هفته افزایش دهید.
  • پوشیدن کفش‌ مناسب: انتخاب کفش‌هایی ساق‌دار که پا و مچ را بهتر ساپورت می‌کنند، مناسب‌ترین انتخاب برای افراد آسیب‌دیده هستند. هرچه ساپورت قوس کف پا بیشتر باشد، فشار کمتری بر روی پاشنه و عضلات مربوطه وارد می‌شود.
  • توقف ورزش در صورت احساس درد یا سفتی در پشت ساق یا پاشنه پا
  • تغییر تمرین ورزشی: توصیه می‌شود که ورزش‌های پرتحرک مانند دویدن را با ورزش‌های سبک‌تر مانند پیاده‌روی جایگزین کنید تا علاوه بر حفط میزان فعالیت، از آسیب مجدد نیز جلوگیری شود.
گرم کردن قبل از ورزش
گرم کردن قبل از ورزش

توصیه‌های نهایی پس از درمان تاندونیت آشیل

از آنجایی که عدم انعطاف‌پذیری یکی از دلایل اصلی آسیب است، کشش مناسب ساق پا اساسی‌ترین راه برای جلوگیری از کشیدگی یا پارگی تاندون آشیل است. مانند بسیاری از آسیب‌‌ها، حفظ وزن مناسب و انجام مکرر فیزیوتراپی تا حدامکان در طول فرآیند بهبودی و توانبخشی مهم است. تا زمانی که متخصص توانبخشی، مربی یا پزشک توصیه کند که بهبودی کافی صورت گرفته است، باید از فعالیت‌هایی که تاندونیت آشیل را تشدید می‌کنند به هر قیمتی اجتناب کرد.

اگر علائم التهاب تاندون آشیل، مانند درد شدید را تجربه کردید، سریعا کاری را که انجام می‌دهید متوقف کرده و به پزشک متخصص مراجعه کنید و توصیه‌های لازم بعد از درمان تاندونیت آشیل را جدی بگیرید.

پیام بگذارید

X