خدمات کلینیک پاسارگاد در سندروم کوبیتال

عصب اولنار به عنوان بلندترین عصب دست از مهره‌های گردنی شروع شده، به سمت داخلی آرنج چرخیده و به انگشتان انتهایی دست (تمامی انگشت کوچک و نیمی از انگشت حلقه) ختم می‌شود. این عصب در قسمت آرنج، از تونلی به‌نام تونل کوبیتال گذر می‌کند. هنگامی که به هر دلیلی به عصب اولنار فشار وارد شده و دچار فشردگی شود، سندروم تونل کوبیتال به‌وجود خواهد آمد. فشردگی این عصب موجب گزگز و مورمور، به‌خصوص در انگشتان دست می‌شود. در برخی موارد نیز احساس برق‌گرفتگی در ناحیه آرنج نیز دیده می‌شود. در ادامه به بررسی چگونگی درمان، کنترل درد با استفاده از آرنج‌بندهای طبی و همچنین خدمات کلینیک پاسارگاد در سندروم کوبیتال می‌پردازیم.

چه کسانی بیشتر دچار سندروم کانال کوبیتال می‌شوند؟

معمولا هنگامی که آرنج در حالت خم است این عصب تحت‌فشار قرار می‌گیرد. برای مثال استفاده از تلفن همراه برای طولانی‌مدت یا تکیه‌دادن طولانی به آرنج خم‌شده می‌تواند زمینه‌ساز بروز یا تشدید این سندروم باشد. در مراحل مزمن و پیشرفته این بیماری، بیمار از انجام کارهای ساده و روزمره خود مانند برداشتن یک لیوان آب نیز عاجز خواهد شد. در نظر داشته باشید که بروز این سندروم می‌تواند در هر سنی اتفاق بیافتد.

استفاده بیش از حد از تلفن همراه و سندروم کانال کوبیتال

توصیه‌های پزشکی در مورد سندروم تونل کوبیتال

در موارد بسیار حاد یا مزمن و همچنین در صورت تشخیص نادرست، این سندروم موجب بدشکلی قسمت ساعد و بازو می‌شود بنابراین بهتر است در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه نمایید. طبق نظر متخصصین اولین گام درمانی سندروم کوبیتال، بی‌حرکت یا محدود نگه‌داشتن آرنج است.

توصیه‌های پزشکی در مورد سندروم تونل کوبیتال

استفاده از آرنج‌بندهای طبی

بهترین روش درمانی سندروم کانال کوبیتال استفاده از اسپیلنت‌های آرنج است. به‌طور کلی در هر قسمت از بدن که تورم رُخ دهد و نیاز به بی‌حرکتی یا محدود کردن دامنه حرکتی داشته باشد، استفاده از اسپیلنت‌ها بسیار کمک‌کننده خواهند بود.

انواع اسپیلنت برای دردهای ناحیه آرنج

برای بیمارانی که دچار این سندروم شده‌اند، اسپیلنت‌های آرنج در دو حالت استاتیک و داینامیک وجود دارند. از بهترین انواع آرنج‌بند می‌توان به اسپیلنت‌های درجه‌دار اشاره کرد. به کمک اسپلینت درجه‌دار میزان حرکت آرنج را تعیین کرد؛ به‌عنوان مثال برای یک الی دو هفته اول می‌توان تنظیمات را طوری انجام داد که آرنج کاملا بی‌حرکت باقی بماند و سپس کم‌کم و هر هفته دامنه حرکتی بیشتر شود.

انواع اسپیلنت برای دردهای ناحیه آرنج

آرنج‌بند

هدف نهایی ارتزهای کمکی بی‌حرکت نگه‌داشتن دست جهت کنترل تورم و التهاب عصب درگیر است. اسپیلنت‌ها از باکیفیت‌ترین مواد اولیه تهیه شده که هیچ‌گونه حساسیتی برای فرد به‌وجود نخواهد آورد. با توجه به ضرورت استفاده طولانی‌مدت از این آرنج‌بندها به‌خصوص هنگام شب (حداقل ۸ ساعت در شبانه‌روز) اهمیت انعطاف‌پذیری و ضدحساسیت بودن آن بیشتر است. آرنج‌بندها برای هر فرد با توجه به نیاز و تشخیص پزشک کاملا شخصی‌سازی شده می‌باشد.

اگر با توجه به شدت بیماری و بنا بر تشخیص پزشک متخصص، بیمار کاندید عمل جراحی نیز باشد پس از انجام جراحی، مجددا نیازمند وسایل کمکی برای بی‌حرکت نگه‌داشتن دست است که می‌تواند تمامی این وسایل را از کلینیک ارتوپدی فنی پاسارگاد تهیه کند.

فیزیوتراپی؛ درمان ثانویه

در ادامه درمان می‌توان از حرکات اصلاحی نیز کمک گرفت. طبیعتا در کنار استفاده از این آرنج‌بندها که باعث استراحت دست می‌شود، انجام کارهای جانبی مانند فیزیوتراپی می‌تواند موجب کاهش دردها و تورم دست بشود و به بیمار کمک کند تا پس از مدتی بتواند دست‌هایش را به‌راحتی حرکت دهد.

فیزیوتراپی در تونل کوبیتال

لیزر درمانی

توصیه می‌شود که همراه با استفاده از اسپیلنت‌ها از لیزردرمانی یا سایر راه‌های درمانی دیگر نیز استفاده شود چرا که باعث کاهش التهاب و تورم خواهد شد.

خدمات ارائه شده در کلینیک ارتوپدی فنی پاسارگاد

این کلینیک بیشتر از ۲۰ سال است که در صنعت تولید لوازم کمکی و خاص ارتوپدی فعالیت دارد. خدمات کلینیک پاسارگاد در سندروم کوبیتال به این شرح است که با ساخت بهترین اسپیلنت‌های شخصی‌سازی شده برای هر بیمار، قدم مهمی را در بهبود بیماری‌های مرتبط با دست، مچ، آرنج و.. بردارد.

متخصصین ما سالهاست با معاینه و راهنمایی دقیق، یاری‌رسان بیماران در زمینه بیماری‌های ارتوپدی هستند.