کمربند طبی ستون فقرات (کمربند طبی TLSO)

کمربند طبی ستون فقرات

کمربند طبی ستون فقرات (کمربند TLSO) یک ابزار پزشکی با هدف حمایت و تثبیت ستون فقرات است به طوری که از ناحیه گردن تا لگن را پوشش می‌دهد. معمولاً بیمارانی که دچار مشکلات اسکلتی همچون شکستگی مهره‌ها و درد شدید در کمر هستند از آن استفاده می‌کنند؛ هم چنین افراد پس ‌از جراحی ستون فقرات نیز باید این کمربند را برای بهبود عارضه خود و تسریع بهبودی به ‌کار ببرند.

کمربند طبی ستون فقرات که به اختصار به آن کمربند TLSO نیز می‌گوییم مخفف از Thoraco-Lumbo-Sacral Orthosis می‌باشد. کمربند TLSO با ایجاد فشار و حمایت مناسب، به کاهش حرکت و تثبیت ستون فقرات کمک می‌کند. استفاده از این محصول برای بیمارانی که به تازگی جراحی ستون فقرات انجام دادند یا دچار شکستگی در مهره‌ها هستند بسیار مفید و کارآمد است و روند بهبود را تسریع می‌بخشد. نحوه عملکرد آن نیز بدین صورت است که با کاهش فشار از روی مهره‌های آسیب‌دیده، به بهبود وضعیت بدنی کمک می‌کند. این کمربند طبی قابلیت تنظیم دارد و می‌تواند با بدن بیمار تطبیق پیدا کند.

نقل قول از وب‌سایت NHS:

ترجمه فارسی نقل قول: محدود کردن حرکت ستون فقرات از طریق استفاده از کمربند نخاعی به روند بهبودی کمک می‌کند. همچنین ممکن است به جلوگیری از صدمه یا آسیب بیشتر نیز کمک کند و درد بیمار را به حداقل برساند.

در این قسمت به معرفی کاربردهای کمربند طبی ستون فقرات می‌پردازیم:

یکی از کاربردهای اصلی این کمربند تثبیت و حمایت از ستون فقرات پس ‌از جراحی است. این محصول پزشکی از حرکت‌های ناخواسته جلوگیری می‌کند و باعث بهبود بیماری و کاهش درد ناشی ‌از جراحی می‌شود.

در مواردی که مهره‌های ستون فقرات دچار شکستگی شده باشند، استفاده از کمربند طبی ستون فقرات می‌تواند به کاهش درد و تسریع روند بهبودی کمک کند. این کمربند با ایجاد یک فشار مناسب باعث تثبیت مهره‌های آسیب‌دیده می‌شود و از حرکت ناخواسته آن‌ها جلوگیری می‌کند.

از دیگر کاربردهای این محصول می‌توان به کاهش دردهای ناشی از مشکلات اسکلتی در ناحیه کمر اشاره داشت. کمربند با کاهش فشار بر روی مهره‌ها به بهبود وضعیت بدنی و کم شدن درد کمک خواهد کرد.

افرادی که دچار مشکلات در ستون فقرات هستند می‌توانند از کمربند TLSO به هدف تثبیت و حمایت از ستون فقرات کمک بگیرند. این کمربند از تشدید مشکلات اسکلتی جلوگیری می‌کند.

استفاده از این کمربند منجر به کاهش دردهای حاد یا مزمن در کمر می‌شود.

افرادی که دچار انحراف ستون فقرات هستند می‌توانند از کمربند TLSO استفاده کنند تا به بهبود وضعیت بدنشان کمک شود. 

درمان انحراف ستون فقرات
درمان انحراف ستون فقرات به کمک کمربند TLSO

در مواردی که فرد دچار فتق دیسک بین مهره‌ای شده باشد می‌تواند از این کمربند استفاده کند تا پروسه درمان سریع‌تر سپری شود.

این کمربند برای درمان کشیدگی شدید عضلات و لیگامان‌های پشتی مؤثر است.

استفاده از این کمربند برای افرادی که دچار التهاب استخوان و غضروف یا همان استئو آرتریت هستند مؤثر است چرا که با کاهش فشار از روی استخوان‌ها و غضروف‌ها به تسکین درد کمک می‌کند.

در مواردی که بیمار دچار پوکی استخوان شده باشد می‌تواند با استفاده از کمربند طبی برای ستون فقرات (کمربند طبی TLSO) از شکستگی استخوان یا درد در حین حرکت جلوگیری کند.

طراحی این کمربند به ‌صورت دو تیکه است که تمام طول کمر از ناحیه گردن تا لگن را پوشش می‌دهد. نحوه بستن آن باید به‌گونه‌ای باشد که حمایت و تثبیت لازم را برای ستون فقرات فراهم کند به‌ همین منظور ممکن است در دفعات اول استفاده، بستن و تنظیم آن توسط پزشک متخصص یا فیزیوتراپ انجام شود. اما به طور کل به کمک قرقره‌های موجود می‌توان اندازه آن را با توجه به بدن تنظیم کرد.

استفاده از کمربند طبی ستون فقرات TLSO
استفاده از کمربند طبی ستون فقرات TLSO

این کمربند طبی تأثیر بسیار مثبتی بر روی ستون فقرات، دیسک بین مهره‌های پشتی و کمری، استخوان‌های خارجی و عضلات مجاور می‌گذارد، به ‌همین منظور می‌تواند یک وسیله حمایتی خوب برای ستون فقرات باشد. برخی از مزایای آن به شرح زیر هستند:

یکی از ویژگی‌های برجسته این محصول طراحی سیستم قرقره‌ای آن است که امکان سفت شدن و تنظیم سایز کمربند را فراهم می‌کند.

کمربند قرقره‌ای
کمربند قرقره‌ای

کمربند طبی برای ستون فقرات (کمربند طبی TLSO) از دو قطعه پلیمری به‌ نام‌های LSO و TLSO ساخته شده است که براساس استاندارد قوس ستون فقرات هستند. همین ویژگی کمک می‌کند تا پس ‌از بستن کمربند، بدن به حالت استاندارد درآید و در نتیجه آن بهبود عارضه و کاهش دردها را داشته باشید.

استفاده از قطعات پلیمری
استفاده از قطعات پلیمری

از دیگر مزایا می‌توان به قرارگیری پدهای تنفسی پلی اورتان و اسپیسر اشاره داشت که باعث کاهش تعرق هنگام استفاده می‌شوند. این پدها کمربند را برای استفاده طولانی مدت و یا در فصول گرم سال مناسب می‌سازند. 

پدهای تنفسی
پدهای تنفسی

این کمربندها را از متریال بسیار باکیفیت مانند نوارهای چسبی و پارچه‌های تنفسی می‌سازند تا مانع ایجاد ناراحتی در طول مدت استفاده شود، همین ویژگی‌ها سبب می‌شود که کمربند برای بهبود تنگی کانال نخاعی، بیرون‌زدگی دیسک بین مهره، غوز و شکستگی مهره‌ها مؤثر و کارآمد باشد.

استفاده از مواد درجه یک 
استفاده از مواد درجه یک 

از دیگر مزایا می‌توان به طول عمر بالای کمربند طبی برای ستون فقرات (کمربند طبی TLSO) اشاره داشت، بسیاری از کمربندهای طبی از کش ساخته شدند و پس ‌از مدتی دچار خرابی می‌شوند اما کمربند TLSO دارای سیستم قرقره‌ای است و در ساخت آن از کش استفاده نمی‌شود، همین موضوع باعث افزایش طول عمر و ایجاد حس راحتی بیشتر برای کاربر می‌شود.

کمربند طبی برای ستون فقرات (کمربند طبی TLSO) یک وسیله حمایتی به هدف تثبیت ستون فقرات است. این کمربند از ناحیه گردن تا لگن را تحت پوشش قرار می‌دهد و برای بیمارانی که دچار مشکلات اسکلتی مانند شکستگی مهره‌ها یا دردهای شدید کمر هستند مناسب است. همچنین یک وسیله بسیار کارآمد برای سپری کردن دوره توان‌بخشی پس‌از عمل‌های جراحی ستون فقرات محسوب می‌شود.

در صورت تمایل به دریافت کمربند طبی ستون فقرات TLSO از کلینیک ارتوپدی فنی پاسارگاد می‌توانید از طریق دکمه زیر رزرو نوبت خود را به صورت آنلاین و رایگان انجام دهید تا در اولین فرصت ممکن کارشناسان با شما تماس بگیرند:

پیام بگذارید

X