بیماری اسکولیوز خطرناک است؟

آیا بیماری اسکولیوز خطرناک است؟

یکی از بیماری‌های ناحیه ستون فقرات، بیماری اسکولیوز است. این بیماری که به حالت انحراف در ستون فقرات دیده می‌شود در بزرگسالی نیز دیده می‌شود اما معمولاً در بین سنین کودکی تا ابتدای نوجوانی رخ می‌دهد. بسیاری از مادرانی که فرزندشان به این عارضه مبتلا هستند از این بابت نگرانی دارند که آیا بیماری اسکولیوز خطرناک است یا نه؟ اگر بخواهیم به صورت مختصر به این پرسش پاسخ دهیم باید بگوییم اسکولیوز خطرناک نیست اما نیاز به پیگیری جدی دارد. برای اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع تصمیم گرفتیم با ما همراه باشید.

نقل قول از وب‌سایت Mayo Clinic:

ترجمه نقل قول: اسکولیوز یک انحنای جانبی ستون فقرات است که اغلب در نوجوانان تشخیص داده می‌شود. در حالی که اسکولیوز می‌تواند در افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند فلج مغزی و دیستروفی عضلانی رخ دهد اما هنوز علت اکثر اسکولیوزهای دوران کودکی مشخص نیست.

بیماری اسکولیوز (انحراف ستون فقرات) یکی از ناهنجاری‌های رایج است که در سنین کودکی یا ابتدای نوجوانی یعنی بین دو تا ده سال دیده می‌شود. در این بازه سنی، کودک با سرعت بسیار زیادی در حال رشد است و ممکن است بنا به دلایلی مانند عوامل ژنتیکی، محیطی یا بیماری‌های استخوانی دچار انحراف ستون فقرات شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد اسکولیوز پیشنهاد می‌کنیم مطلب زیر را مطالعه نمایید:

قبل از اینکه به بررسی خطرناک بودن اسکولیوز بپردازیم،‌بهتر است کمی در مورد علائم آن اطلاعات به دست بیاوریم.

بیماری اسکولیوز
بیماری اسکولیوز

علائم این بیماری بسیار متنوع هستند و تشخیص صددرصدی آن تنها توسط پزشک متخصص انجام می‌شود. به‌عنوان مثال در مواردی ممکن است برآمدگی یک ‌طرفه قفسه سینه و خمش مداوم را دید. علائم در نوجوانان متفاوت است و ممکن است از لحاظ ظاهری نیز قابل‌مشاهده باشد. از دیگر علائم اسکولیوز می‌توان به شکل انحراف C یا S مانند در ستون فقرات، عدم تقارن در شانه یا لگن، خشکی و بی حسی ناحیه کمر و مشکلات تنفسی اشاره نمود.

توجه داشته باشید که تشخیص این عارضه حتماً باید توسط پزشک متخصص انجام شود؛ از این رو به دیدن علائم اکتفا نکنید و در اسرع وقت برای تشخیص دقیق‌تر به یک متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید.

علائم اسکولیوز
علائم اسکولیوز

در بسیاری از موارد اسکولیوز نیازی به درمان جدی ندارد، به ‌خصوص اگر در درجات خفیف خود باشد. حتی در صورت ابتلا به این عارضه در موارد شدید نیز امکان درمان آن وجود دارد؛ به‌همین منظور می‌توان گفت:

اگر عارضه اسکولیوز در مراحل شدید خود باشد با جراحی یا فیکس کردن مهره‌ها و قرار دادن پلاتین می‌توان انحراف را تا حد زیادی برطرف کرد. از این رو جا دارد که به والدین عزیز این آرامش خاطر را بدهیم که نگران بروز این عارضه نباشید اما نیاز است که پیگیر درمان آن باشید تا از پیشرفت و بروز عوارض اذیت‌کننده جلوگیری نمایید.

روش‌های درمانی مختلفی برای این عارضه وجود دارد که بسته به سطح بیماری می‌توان آن‌ها را مورد استفاده قرار داد. این روش‌ها شامل انواع تمرین‌های فیزیکی، استفاده از بریس و حتی در موارد شدیدتر جراحی هستند. در ادامه برخی از آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم:

بریس به عنوان یک ابزار درمانی می‌تواند به درمان اسکولیوز کمک نماید. انواع مختلفی از بریس‌های درمانی برای این عارضه وجود دارند؛ از این رو پزشک متخصص براساس معاینه‌های فیزیکی و بررسی نتایج عکس‌برداری و تست‌های جانبی، می‌تواند به‌طور دقیق نوع بریس را تجویز کند. هدف دقیق استفاده از بریس برای درمان این عارضه، جلوگیری از پیشرفت انحراف بدن و اصلاح آن تا حد زیاد است. با توجه به نتایجی که بریس بر روی درمان این عارضه می‌گذارد.

استفاده از بریس‌ برای درمان بیماری اسکولیوز
استفاده از بریس‌ برای درمان بیماری اسکولیوز

بریس‌هایی که برای درمان این عارضه به‌کار می‌رود شامل بریس بوستون، میلواکی، کایفولوژیک، آرت، شنو و لیونیز هستند که هر کدام از آن‌ها برای قسمت خاصی از بدن یا سطح متفاوتی از بیماری به‌کار می‌روند.

به‌عنوان مثال بریس بوستون برای انحراف پایین‌تر از سطح قفسه سینه و بریس میلواکی برای بالاتر از قفسه سینه و گردن استفاده می‌شود. بریس کایفولوژیک برای انحراف و قوز است و نمونه آرت یک بریس سفارشی برای موارد پیچیده و چندگانه محسوب می‌شود. بریس شنو دارای سطح‌بندی مختلف بوده و برای درمان انحرافات پیچیده به‌کار می‌رود؛ این بریس فشار مناسبی بر روی ستون فقرات ایجاد می‌کند که در درمان تاثیر چشم‌گیری دارد.

اگر دلیل ابتلا به این عارضه فعالیت‌ها و عادت‌های اشتباه روزانه مانند اشتباه نشستن و خوابیدن یا انجام حرکات ورزشی به شیوه نادرست باشد، می‌توان به‌راحتی آن را اصلاح کرد. برای این استفاده از این روش نیاز به پیگیری‌های منظم تحت نظر متخصص ارتوپدی می‌باشد.

یکی دیگر از روش‌های درمان بیماری اسکولیوز انجام ورزش‌های اصلاحی است؛ این حرکات را هم می‌توان در منزل و هم تحت نظر فیزیوتراپ در مرکز درمانی انجام داد.

در موارد حادتر با توجه به به‌شدت انحراف و سن فرد، روش جراحی برای اصلاح شکل قرارگیری مهره‌ها انجام می‌شود. در این روش می‌توان از پلاتین یا دیگر لوازم برای درمان انحراف استفاده کرد.

عارضه اسکولیوز یکی از عارضه‌هایی است که معمولاً در سنین کودکی و نوجوانی رخ می‌دهد اما ممکن است تا سنین بزرگسالی ادامه پیدا کند. یکی از سوالات رایجی که افراد مبتلا به این عارضه یا اطرافیان درگیر آن می‌شوند این است که آیا بیماری اسکولیوز خطرناک است یا خیر. امروزه به کمک روش‌های نوین درمانی مثل استفاده از انواع بریس‌ها برای درمان و سایر روش‌ها مانند جراحی دیگر جای نگرانی نیست و شما می‌توانید با مراجعه به موقع به پزشک متخصص و بررسی سطح بیماری و شدت آن فرایند اصلاح و درمان را شروع کنید.

نکته قابل توجه این است که هر چه بیماری در سطح ابتدایی‌‌ترباشد درمان آن راحت‌تر است. بنابراین در صورت مشاهده علائم اولیه در اسرع وقت به متخصص مراجعه نموده و پیگیری‌های بعدی را به صورت منظم انجام دهید. اگر در زمینه تشخیص و درمان اسکولیوز نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید مشاوره رایگان خود را از طریق دکمه زیر به صورت آنلاین رزرو نمایید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم:

پیام بگذارید

X