...

حرکات اصلاحی در سندروم کوبوئید

حرکات اصلاحی در سندروم کوبوئید

استخوان کوبوئید یکی از 7 استخوان کوچک تارسال پا است که در سمت بیرونی، تقریبا در وسط پا قرار گرفته است. این استخوان از طریق تعدادی رباط قوی و یک کپسول به استخوان پاشنه پا متصل می‌شود. در این مقاله با ما همراه باشید تا چند حرکات اصلاحی در سندروم کوبوئید را بررسی کنیم. پیش از آن به مرور مختصر این بیماری می پردازیم که شرح آن را می توانید در مقالات قبلی مطالعه نمایید.

ضربه به پا، آسیب ناگهانی یا تکرار تدریجی هر کاری که به پا فشار وارد کند، ممکن است به بافت‌های نرم نگهدارنده اطراف استخوان کوبوئید آسیب برساند. این آسیب‌ها می‌توانند باعث شوند که استخوان کوبوئید از موقعیت معمول خود خارج شود که موقعیتی دردناک است.

سندروم کوبوئید بیشتر در ورزشکارانی دیده می‌شود که ساعت‌های طولانی می‌دوند و به کف پا فشار وارد می‌کنند. همچنین افرادی که مدام سرپا می‌ایستند نیز ممکن است دچار این سندروم شوند.

این سندروم درد شدیدی به همراه دارد. در صورتی‌که درست تشخیص داده شود، درمانش نسبتا ساده است و با رعایت کردن توصیه‌های پزشک، بهبود می‌یابد.

تغییر شرایط جهت درمان سندرم کوبوئید

از اولین اقداماتی که باید در جهت درمان سندروم کوبوئید انجام داد، اصلاح مواردی است که زمینه‌ساز به‌وجود آمدن این سندروم شده‌اند.

کفش

سرمایه‌گذاری روی یک جفت کفش مناسب، بهترین تصمیم و اقدام در جهت پیشگیری و درمان است. یک کفش مناسب و طبی، می‌تواند فشار را از روی پاشنه و فاسیای کف پا بردارد.

به‌خصوص اگر به ورم کف پا، درد خار پاشنه یا التهاب تاندون آشیل مبتلا هستید، این امر بسیار مهم است؛ زیرا که هر کدام از این بیماری‌ها، ممکن است بستری برای شروع دردهای سندروم کوبوئید نیز باشند.

کفی مخصوص کفش

اگر سندروم کوبوئید بر اثر کف پای صاف به‌وجود آمده باشد، استفاده از کفی‌های مخصوص برای پوشیدن در کفش‌ها از حرکات اصلاحی در سندروم کوبوئید است تا وضعیت قرارگیری پا را اصلاح کند. وجود این کفی‌ها موجب می‌شود که کشش روی تاندون کاهش یافته و در عین حال از استخوان‌ و قوس‌های پا حمایت می‌کند.

تهیه ماساژور

ماساژ درمانی حرکتی انقلابی جهت درمان آسیب به بافت نرم است. ماساژ ضربه‌ای با ارسال پالس‌های متمرکز، سریع و کوتاه به عمق بافت‌های بدن، موجب تسریع بهبود می‌شود.

این کار به‌طور قابل توجهی جریان خون را در آن ناحیه افزایش داده و در نتیجه باعث کاهش درد و بهبود دامنه حرکت و عملکرد می‌شود که می‌تواند در درمان سندرم کوبوئید نیز، کمک خوبی باشد.

ارتز کفش

گذراندن ساعات طولانی در کفشی که با قوس مناسب ساخته نشده، برای سلامت پاها مضر است.استفاده از ارتزهای مخصوص، کمک می‌کند تا پاها در تمام طول روز راحت باشند. این ارتزها به کاهش درد ناشی از التهاب و صافی کف پا کمک می‌کنند تا کمتر ضربه‌های ناشی از ره رفتن حس شود.

وجود این ارتزها می‌تواند تا حد بسیاری به درمان سندرم کوبوئید کمک کند.

ورزش و تمرین در منزل

اگر رباط‌ها و تاندون‌های کف پا دچار سفتی و خشکی شده‌اند، بهتر است که تمرینات تقویتی و حرکتی بدون درد را به‌صورت روزانه انجام دهید.

تا جایی که امکان دارد باید از سفت و ضعیف شدن پا جلوگیری شود. تمرینات تعادلی نیز باید پس از برطرف شدن علائم و درد انجام شوند. ورزش‌ها باید در اسرع وقت شروع شوند، به تدریج پیشرفت کنند و تا بهبود کامل عملکرد پا ادامه داشته باشند.

کشش ملایم عضلات و بافت‌های همبند می‌تواند انعطاف‌پذیری و عملکرد را افزایش ‌دهد.

خدمات کلینیک پاسارگاد در سندرم کوبوئید

حرکات اصلاحی در سندروم کوبوئید

انجام تمرینات ورزشی و حرکات اصلاحی در سندروم کوبوئید حتما باید تحت‌نظر و با توصیه پزشک یا فیزیوتراپیست انجام شود.

پزشکان معتقدند که تمرینات سندرم کوبوئید یکی از بهترین راه‌ها برای رفع درد سندرم کوبوئید است.

معمولاً این حرکات، برای بیماران مبتلا به بیماری سندروم کوبوئید تجویز می‌شود.

به طور کلی، ورزش‌ها باید 3 بار در روز انجام شوند و این میزان تکرار تنها به شرطی است که باعث ایجاد یا افزایش علائم و درد نشوند.

بالا و پایین کردن مچ پا

پا و مچ پا را تا جایی که امکان دارد، راحت و بدون درد به سمت بالا و پایین حرکت دهید.

بالا و پایین کردن مچ پا
بالا و پایین کردن مچ پا

چپ و راست کردن مچ پا

پا و مچ پا را تا جایی که ممکن است، راحت و بدون درد به سمت چپ و راست تکان دهید.

غلطاندن توپ با کف پا

توپی کوچک را روی زمین قرار دهید. یک دست را به کمر زده و دست دیگر را برای حفظ تعادل، به دیوار بگذارید.

کف پا را روی توپی کوچک حرکت دهید و سعی کنید توپ از سینه پا تا پاشنه حرکت کند. تا جایی فشار بیاورید که علائم و درد تشدید نشود. این کار یکی از مهم ترین حرکات اصلاحی در سندروم کوبوئید است.

تقویت و آزادسازی ماهیچه

در حالتی قرار بگیرید که پاها درازشده باشند، یکی از پاها را مطابق شکل، روی یک استپ (پله) قرار دهید.

توپی به‌اندازه توپ تنیس، زیر ماهیچه ساق قرار دهید و پا را روی آن حرکت دهید.

این کار به کشش عضلات و همچنین جلوگیری از خشک شدن تاندون‌ها کمک می‌کند.

پیام بگذارید

X
Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.