خدمات کلینیک پاسارگاد در سندرم کانال گویان

اعصاب، مجموعه‌ای از رشته‌ها هستند که پیام‌ها و اطلاعات را بین مغز و بدن رد و بدل می‌کنند. یکی از مهم‌ترین اعصاب دست عصب اولنار است که هنگام عبور از مچ دست از کانالی به‌نام کانال گویان گذر می‌کند. اگر این عصب به‌ هر علتی فشرده شده و یا تحت‌فشار قرار بگیرد سندرم کانال گویان به‌وجود می‌آید. عموما این فشردگی عصب موجب احساس سوزش، گزگز و بی‌حسی در انگشتان دست، انگشتان کوچک و انگشت حلقه می‌شود.

هنگام بروز این سندروم علاوه بر بروز درد، بیمار قوای دست را به‌مرور از دست داده و توانایی نگه‌داشتن اجسام سخت می‌شود. به علت وجود عصب اولنار است که می‌توان بسیاری از عضلات دست را کنترل کرد. این عضلات کمک می‌کنند تا بتوان حرکات ظریفی مانند تایپ‌کردن با کیبورد و نواختن یک آلت موسیقی انجام شود.

با ما همراه باشید تا کلیه خدماتی را که کارشناسان ما می‌توانند در کلینیک ارتوپدی-فنی پاسارگاد، به بیماران عزیز در خصوص این سندروم ارائه دهند را بررسی کنیم.

چه کسانی بیشتر دچار سندرم کانال گویان می‌شوند؟

گیر افتادن یا فشردگی عصب ممکن است برای هرکسی به‌وجود آید اما افرادی که کارهای سنگین و تکراری با مچ خود انجام می‌دهند بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار دارند. می‌توان به دوچرخه‌سواران یا وزنه‌بردارانی اشاره کرد که مکررا به مچ دست خود فشار وارد می‌کنند. همچنین انجام کارهای طولانی‌ مدت مانند تایپ یا نقاشی، از ریسک‌فاکتورهای بروز این سندروم هستند.

شکستگی‌های قبلی مچ دست یا آرنج نیز در بروز این سندروم بی‌تاثیر نیست.

بروز سندروم کانال گویان نسبتا نادر است ولی می‌تواند در هر سنی ایجاد شود.

نحوه درمان سندرم کانال گویان

از مهم‌ترین و اولین‌ قدم‌های درمانی استراحت دادن به مچ دست و عدم انجام کار سنگین است.

درمان‌های جراحی و غیرحراجی برای اثرات ناشی از این سندروم وجود دارد. پس از تشخیص صحیح ابتدا درمان‌های غیرتهاجمی مانند دارودرمانی (داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs))، فیزیوتراپی، استفاده از آتل و مچ‌بند توصیه می‌شود.

اگر درمان‌های غیرجراحی سندرم کانال گویان را بهبود نبخشد، نشان‌دهنده این است که عصب بسیار فشرده شده یا این فشردگی باعث ضعف عضلانی شده است، در این حالت بیمار کاندید عمل جراحی آزادسازی عصب قرار می‌گیرد.

توصیه‌های پزشکی

علائم سندروم کانال گویان ممکن است فوراً از بین برود. با این حال، بهبودی کامل می‌تواند چندین ماه طول بکشد. طول دوره بهبودی بستگی به میزان و شدت آسیب عصب اولنار دارد. اگرچه اکثر بیماران به طور کامل بهبود می‌یابند اما در موارد شدید برخی از علائم کاهش می‌یابد ولی ممکن است به طور کامل از بین نرود.

بسته به شدت گرفتگی عصب اولنار پزشک ممکن است یک یا چند مورد زیر را توصیه کند:

• کاردرمانی برای تقویت رباط‌ها و تاندون‌های دست و مچ
  • استفاده از داروهایی مانند آسپرین، ایبوپروفن و سایر مسکن‌های بدون نسخه برای کمک به کاهش درد و التهاب
  • استفاده از مچ‌بند و آتل برای کمک به بی‌حرکتی مچ دست

تمرینات ورزشی در سندرم کانال گویان

یکی از قسمت‌های مهم و کمک‌کننده به روند درمان انجام تمرینات ورزشی مرتبط با کاهش فشار روی عصب اولنار است.

اگر علائم گیر‌افتادگی عصب اولنار وجود داشته باشد، انجام برخی تمرینات ساده که موجب سُرخوردگی عصب می‌شود می‌تواند تسکین‌دهنده باشد. در این تمرینات به عصب کمک می‌شود تا راحت‌تر از کانال عبور کند. قبل از انجام هرگونه تمرین یا ورزشی ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است که پزشک شما را به یک فیزیوتراپیست ارجاع دهد تا یک روال تمرینی و کششی مناسب برای شما ایجاد شود.

تمرینات ورزشی روزانه از سفتی تاندون‌ها و ضعف دست جلوگیری می‌کند.

توصیه‌‌های لازم پس از درمان سندروم کانال گویان

استفاده از مچ‌بندهای طبی

یکی از درمان‌های محبوب و پیشگیرانه استفاده از مچ‌بندهای طبی در طول روز و هنگام خواب است.

مچ‌بندها با بی‌حرکتی مچ موجب درمان درد عصب و کاهش علائم دیگر مانند بی‌حسی و گزگز در انگشتان کوچک و حلقه دست می‌شوند.

همچنین استفاده از مچ‌بندها هنگام شب باعث می‌شود تا دست از مچ خم نشده و فشار مضاعفی به آن وارد نشود.

در درمان سندروم کانال گویان، بهترین مچ‌بندی که بتوان استفاده کرد مچ‌بندهای اسپیلنت کوکاپ است. اسپیلنت‌ها با دربرگرفتن مچ و کف دست به مچ ثبات می‌‌دهند. این نوع مچ‌بند بنا بر تجویز دکتر، می‌تواند در دو جنس ترموملاستیک و نیوپرن فنردار در کلینیک ارتوپدی-فنی پاسارگاد تهیه شود.

اسپیلنت کوکاپ

در این مرکز با استفاده از ورقی به‌نام وودکست وارداتی از هلند، کوکاب هارد ساخته ‌می‌شود. این نوع مچ‌بند کاملا ارگانیک بوده و با پوست بدن سازگار است بنابراین هیچ‌گونه حساسیتی ایجاد نخواهد کرد.

برای ساخت اسپیلنت ابتدا ورق وودکست حرارت داده می شود و پس از گرم شدن انعطاف‌پذیر خواهد شد. پس از منعطف شدن ورق در زاویه مشخصی روی دست و مچ بیمار کشیده می‌شود. در این حالت مچ‌بند کاملا به‌صورت شخصی‌سازی ساخته می‌شود.

این نوع مچ‌بند در دو نوع سافت و هارد تهیه می‌شود که نوع سافت آن orefabricate است و با تجویز پزشک در اختیار بیمار قرار می‌گیرد.

هدف کلی استفاده از این ارتزها محدود کردن حرکات مچ دست است تا التهاب و تنگی کانال را کاهش دهد. با استفاده از اسپیلنت انگشتان اجازه حرکت خواهند داشت ولی حرکات مچ تا حدی محدود می‌شود.

نکته قابل ذکر این است که حتی پس از عمل جراحی نیز بیمار باید از اسپیلنت ترموپلاستیک و یا وودکستی برای مدت مشخصی استفاده کند.

خدمات ارائه شده در کلینیک ارتوپدی-فنی پاسارگاد

کلینیک ارتوپدی-فنی پاسارگاد بیش از 20 سال سابقه در زمینه تهیه وسایل خاص ارتوپدی دارد. این کلینیک قادر به طراحی و تهیه انواع پروتزهای خاص و شخصی‌سازی شده برای هر بیمار است. به‌خصوص در زمینه مشکلات و دردهای مچ دست سندرم کانال گویان با ارائه خدمات طراحی و ساخت مچ‌بندهای طبی و درصورت نیاز ارتزهای پزشکی، می‌تواند یاری‌رسان بیماران عزیز باشد.

در این کلینیک کلیه خدمات مربوط به مشکلات دست و مچ ارائه می‌شود.

تهیه تجهیزات کمکی

بسیاری از ارتزها (وسایل کمکی)، مانند بریس‌ها و مچ‌بندهای طبی در کلینیک به‌صورت آماده موجود هستند. در غیر این صورت اگر پزشک متخصص ارتوپدی دستور دیگری داده باشند، ارتز مدنظر در کوتاه‌ترین زمان و با بالاترین کیفیت برای بیمار به‌صورت شخصی ساخته خواهد شد.

وسایل کمکی شخصی ویژه هر بیمار

پس از قالب‌گیری با توجه به نیاز و تجویز پزشک ارتز یا بریس موردنظر برای بیمار ساخته خواهد شد. با درنظر گرفتن شرایط خاص هر بیمار و انجام اصلاحیه در صورت نیاز وسیله کمکی در اختیار فرد قرار می‌گیرد.

پس از تهیه ارتز، پروتز، بریس، آتل و.. تمامی شرایط نگه‌داری و نحوه استفاده به بیمار کاملا آموزش داده می‌شود.

همچنین حرکات اصلاحی و تمرین‌های ورزشی متناسب با مشکل بیمار نیز به او آموزش داده خواهد شد تا در منزل انجام دهد. معمولا  پس از گذشت یک دوره، بهبودی نسبی حاصل می‌شود.

مشاوره آنلاین و رایگان نیز در وب‌سایت کلینیک ارتوپدی – فنی پاسارگاد می‌تواند پاسخ‌گوی سوالات بیماران عزیز باشد.

کیفیت مواد ارتزها در درمان سندرم کانال گویان

تمامی خدمات و محصولاتی که در این مرکز ساخته می‌شوند با استفاده از بهترین مواد اولیه‌ای است که از کشور آلمان تهیه می‌شود. باکیفیت‌ترین محصولات پروتزی و کمکی بازار ایران در حوزه ارتوپدی به‌صورت شخصی‌سازی شده در کلینیک ارتوپدی-فتی پاسارگاد تهیه می‌شود.