انواع کفی طبی سفارشی و کاربردهای آنها

انواع کفی طبی و کاربردهای کفی طبی

انواع کفی‌ طبی سفارشی به ۴ دسته کلی کفی هارد (خیلی سخت)، متوسط، دیابتی و ورزشی تقسیم می‌شوند. البته در کلینیک پاسارگاد نوع دیگری عنوان کفی ترکیبی طراحی و ساخته می‌شود که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم. هر کدام از این انواع کفی‌ طبی سفارشی کاربرد ویژه خودش را دارد و با توجه به نوع و کاربرد، از نوع خاصی از فوم ساخته می‌شود. مخاطب عزیز شما می‌توانید با مراجعه به کلینیک ما، از مشاوره با متخصصین مجرب کمک بگیرید و در نهایت با دستگاه پیشرفته اسکن پا، کفی کاملا شخصی‌سازی شده خودتان را دریافت کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع کفی‌ طبی سفارشی بیشتر آشنا بشوید.

کاربرد کفی طبی سفارشی

کفی طبی سفارشی یکی از پرکاربردترین و بهترین وسیله‌های کمکی برای درمان آرتروز و دیگر مشکلات ستون فقرات و بدن است. این کفی در داخل کفش فرد بیمار قرار می‌گیرد و پا را در وضعیتی مناسب نگه می‌دارد تا از فشارهای اضافی بر روی ستون فقرات و کف پا جلوگیری کند. کفی پا انواع مختلفی دارد و متناسب با شرایط جسمانی و نوع بیماری فرد به طور اختصاصی تولید می‌شود.

از کفی پا برای درمان چه مواردی می‌توان استفاده کرد؟

کاربرد انواع کفی طبی سفارشی بسیار بوده و طیف وسیعی از درمان‌ها را پوشش می‌دهد. کفی طبی می‌تواند به درمان و بهبود مشکلات اشاره شده در زیر کمک نماید:

  • پاهای طاقی شکل
  • پاهای صاف
  • اقسام بیماری‌های زانو ( پا ضربدری، پا پرانتزی و…)
  • رفع فشار و درد از روی کمر
  • رفع درد و فشار از روی زانو
  • کلاب فووت
  • خار پاشنه
  • التهاب نیام کف پایی
  • پاهای دیابتیک
  • درمان پینه پا
  • پاهای نوروماتیک
  • پا با قطع عضو انگشت
  • تیلت و چرخش لگنی
  • کوتاهی پا
  • انحراف ستون فقرات
  • گودی کمر

کاربرد کفی تنها به موارد فوق محدود نبوده و بسیار بیشتر است. به طور کلی از آنجایی که پا تنها نقطه اتصال و سطح مقطع بدن در تماس با زمین است و نیروی عکس العمل زمین را به بدن وارد می‌کند، تأثیرات بسیار زیادی بر روی سلامتی و ستون فقرات دارد.

جالب است بدانید که سیستم ستون فقرات بدن یک سیستم بسته است در نتیجه فشار از یک قسمت به قسمت دیگر منتقل می‌شود، پس با داشتن کفی مناسب می‌توان از ایجاد درد در دیگر بخش‌های بدن نیز پیشگیری کرد.

کاربردهای کفی طبی
کاربردهای کفی طبی

دسته بندی انواع کفی طبی سفارشی

به طور کلی شاهد ۴ دسته بندی از انواع کفی هستیم که عبارتند از:

  1. کفی هارد یا خیلی سفت
  2. کفی متوسط
  3. کفی دیابتی
  4. کفی ورزشی

فوم‌ هارد نسبت به نمونه‌های دیگر سفت‌‌تر است و فوم ورزشی به دلیل نوع کاربردی که دارد حالت ارتجاعی بالاتری نیز دارد. اما یک نوع دیگر از این کفی‌های پا در کلینیک پاسارگاد وجود دارد که با توجه به جنس و نیاز بیمار و دیگر ویژگی‌ها می‌تواند مخلوطی از چهار مدل باشد که به این نمونه از کفی، کفی ترکیبی می‌گویند.

انواع کفی طبی سفارشی
انواع کفی طبی سفارشی

انواع فوم در ساخت کفی سفارشی

برای ساخت هر نمونه از انواع کفی طبی سفارشی از نوع خاصی فوم استفاده می‌شود. این فوم در ابتدا به صورت مایع است اما با گذشت زمان خشک شده و حالت سفت و جامدی به خود می‌گیرد. فوم‌ها به دو دسته سلول باز و سلول بسته تقسیم می‌شوند و هر کدام از آن‌ها برحسب چگالی‌‌، تراکم و الاستیسیته و دانسیته متفاوت هستند.

نحوه تشخیص کفی طبی مناسب برای هر فرد

برای آن که به طور دقیق برای هر فرد بدانیم مواردی مثل نوع کفی طبی، جنس مواد اولیه و چگونگی ترکیب آنها و همچنین نوع تراش کفی به چه صورت است، به تشخیص فرد درمانگر نیاز داریم. فرد درمانگر موارد زیر مشخصات کفی مورد نظر را تعیین می‌کند:

  • سن مراجعه‌کننده
  • نوع بیماری
  • سطح تحمل و طاقت مراجعه‌کننده
  • اورژانس درمانی

به عنوان مثال در مورد نوجوانان با پای صاف باید از کفی نوع سفت استفاده کرد اما ممکن است بدن برخی نوجوانان طاقت و تحمل این نوع از کفی را نداشته باشد در نتیجه در ساخت و جنس کفی تجدید نظر شده و به تشخیص و صلاحدید درمانگر از انواع دیگر کفی استفاده خواهد شد. همچنین افراد دیابتی حتماً باید از کفی‌های دیابتی و یا افراد ورزشکار باید از فوم ورزشی استفاده کنند. البته باید به این نکته توجه کرد که فوم ورزشی جهت درمان استفاده نمی‌شود بلکه حالت حمایت کننده دارد.

برای آشنایی بیشتر با نحوه ساخت کفی‌های طبی سفارشی و دیدن فیلم مراحل ساخت این کفی‌ها روی لینک زیر کلیک کنید:

مراحل ساخت کفی‌های طبی در کلینیک ارتوپدی فنی پاسارگاد

نمونه کفی ساخته شده در کلینیک پاسارگاد
نمونه کفی ساخته شده در کلینیک پاسارگاد

تشخیص انواع کفی طبی و ساخت آن در کلینیک پاسارگاد

یکی از مهم‌‌ترین عوامل برای تشخیص نوع کفی طبی سفارشی، اسکن پا است. در اکثر کلینیک‌های ارتوپدی فنی اسکن پا تنها به صورت عکسی از کف پا است که نقطه فشار را پر رنگ‌تر نشان می‌دهد اما اسکن کلینیک ارتوپدی فنی پاسارگاد حاوی فیلم است. این اسکن از نوع اسکن مقایسه داده‌ای است که دارای دو مرحله به شرح زیر می‌باشد:

  • مرحله استاتیک: مراجعه‌کننده به صورت ثابت و بدون حرکت روی دستگاه اسکن می‌ایستد.
  • مرحله دینامیک: مراجعه‌کننده روی دستگاه حرکت می‌کند.

انجام این مراحل حدود ۸۵ الی ۹۰ درصد اطلاعات مقایسه‌ای بین پای راست و چپ را در اختیار فرد درمانگر قرار می‌دهد. در این اسکن سه بعدی کمر و ستون فقرات نیز مورد بررسی قرار گرفته و موارد مهمی مانند چرخش‌های کمری، محلی از کمر که فشار بیشتری را تحمل می‌کند و همچنین برخی از انرحافات ستون فقرات قابل تشخیص است.

در کلینیک ارتوپدی فنی پاسارگاد نرم افزاری وجود دارد که طبق اطلاعات به دست آمده از اسکن و همچنین تجویز درمانگر، نکات و جزئیات ساخت فوم را به دستگاه تراش CNC می‌دهد و در نتیجه هر کفی کاملاً اختصاصی و با توجه به شرایط، قدرت و توان هر فرد طراحی و تولید می‌شود.

اگر به کفی طبی سفارشی نیاز دارید یا احساس می‌کنید کفی طبی می‌تواند به سلامت بیشتر شما کمک کند، همین الآن از طریق دکمه زیر وقت مشاوره خود را به صورت آنلاین رزرو کنید تا کارشناسان ما با در اولین فرصت ممکن با شما تماس بگیرند و شما را برای انتخاب کفی طبی سفارشی مناسب راهنمایی کنند.

‫5/5 ‫(1 نظر)

2 نظرات

  • مهرداد

    اردیبهشت 10, 1402 - 12:38 ب.ظ

    سلام ممنون بابت اطلاعات مفیدتون
    میخواستم بپرسم فرق کفی طبی سفارشی با کفی های طبی که در داروخانه و کفش فروشی ها می فروشند چیه؟
    من به خاطر نوع کاری که دارم، باید در روز مدت زمان زیادی سر پا باشم و راه برم. برای همین برای کفش هام کفی طبی می خرم و استفاده می کنم اما متاسفانه باز هم آخر هفته ها که میرسه احساس می کنم کف پاهام درد میگیره.
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

    • کلینیک پاسارگاد

      اردیبهشت 10, 1402 - 12:56 ب.ظ

      سلام مهرداد عزیز
      کفی‌های طبی موجود در بازار بر اساس نیاز شما ساخته نشده‌اند بلکه به صورت کارخانه‌ای و کارگاهی در تعداد بالا تولید شدند. ممکن است با استفاده از کفی های آماده احساس نرمی بیشتری هنگام بروز فشار روی کف پا احساس کنید اما این کفی‌ها به هیچ عنوان تخصصی نیست و به بهبود وضعیت شما در طول روز کمک نمی‌کند (علت درد پای شما در آخر هفته‌ها همین است)
      در کلینیک ما ابتدا پای شما با دستگاه پیشرفته اسکن شده و نقاط فشار روی کف پا کاملا شناسایی می‌شود و نهایتا کفی طبی کاملا متناسب با وضعیت شما ساخته می شود. این کفی نه تنها باعث راحتی بیشتر شما خواهد شد بلکه خاصیت درمانی هم خواهد داشت. چنین امکانی در کفی های آماده در بازار وجود ندارد.

پیام بگذارید

X