تاندونیت آشیل و علائم و نشانه‌های آن

تاندونیت آشیل چیست و علائم و نشانه‌های آن کدام است؟

آشیل نام یکی از خدایان یونان باستان بود که به قدرت و نامیرایی شناخته می‌شد و همین موضوع باعث شد تا نام بزرگترین و قوی‌ترین تاندون بدن را آشیل بگذارند. تاندون آشیل، تاندونی ضخیم در پشت پاست که دو ماهیچه اصلی ساق پا به نام‌های گاستروکنمیوس و سولئوس را به استخوان پاشنه پا (کالکانئوس) متصل می‌کند. در صورتی که این تاندون آسیب ببیند، متورم و دردناک خواهد شد. تاندونیا آشیل درواقع آسیبی است که پشت ساق پا را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری عمدتاً برای افرادی اتفاق می افتد که ورزش‌های تفریحی انجام می‌دهند اما ممکن است برای هر شخص دیگری نیز رخ دهد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا علاوه بر تعریف دقیق تاندونیت آشیل، علائم و نشانه‌های آن را نیز بررسی کنیم.

تاندون آشیل کجای پا واقع است؟

تاندون آشیل یک طناب فیبری قوی از بافت است که ماهیچه‌های ساق پا را به پاشنه پا متصل می‌کند. قدرت و انعطاف این تاندون برای پریدن، دویدن و راه رفتن مهم است.

تاندون آشیل استرس و فشار زیادی را در طول فعالیت‌های روزمره و همچنین در حین فعالیت‌های ورزشی و تفریحی تحمل می‌کند.

با لمس پشت ساق در پشت مچ و بالای پاشنه پا می توان این بافت سفت را حس کرد. علیرغم استحکام بالا، این تاندون به دلیل خون‌رسانی محدود و کشش زیاد آن در برابر صدمه آسیب‌پذیر است.

تاندون آشیل کجای پا واقع است؟

تاندونیت آشیل چیست؟

“التهاب” پاسخ بدن به آسیب یا بیماری است. نوعی از آسیب که موجب التهاب، تورم و تحریک بخشی از تاندون شود تاندونیت آشیل نامیده می‌شود.

تاندونیت ناشی از استفاده بیش از حد رخ می دهد و بیشتر در افراد جوان شایع است البته تاندونیت ناشی از آرتروز در افراد میانسال و مسن‌ نیز دیده می‌شود. باید توجه داشت که آسیب تاندون ممکن است برای هرکسی اتفاق بیفتد چه ورزشکار باشید چه فردی که حداقل فعالیت را در طول روز دارد.

دو بخش اصلی وجود دارد که بر قسمت‌های مختلف تاندون تأثیر گذار است:

1. تاندونیت در محل اتصال به پاشنه

هنگامی که تاندونیت آشیل روی قسمت پایینی پا و در محل اتصال به پاشنه اتفاق بیفتد (جایی که تاندون وارد استخوان پاشنه می‌شود) می‌تواند باعث بروز خار استخوانی شود.

خارهای استخوانی (رشد استخوان اضافی) اغلب با این مدل از تاندونیت تشکیل می‌شوند. این نوع تاندونیت ممکن است در هر سن و با هر میزان فعالیتی در افراد مختلف رخ دهد.

2. تاندونیت در محلی غیر از محل اتصال

در این نوع تاندونیت پارگی‌های کوچک در رشته‌های میانی تاندون باعث شکسته شدن بافت‌های تاندون می‌شوند که با درد و تورم همراه خواهد بود. تاندونیت نوع دوم معمولاً افراد فعال و جوان‌تر را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

تاندونیت آشیل چیست؟

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد علت بروز این بیماری روی لینک زیر کلیک کنید:

علت بروز تاندونیت آشیل و روش‌های تشخیص آن

علائم آسیب به تاندون آشیل

آسیب می‌تواند خفیف، متوسط یا بسیار شدید باشد و با علائمی چون درد سوزشی یا سفتی در پشت پا احساس شود. اگر درد بسیار شدید باشد ممکن است بخش‌هایی از تاندون یا کل آن به‌ طور کامل پاره شده باشد.

واضح‌ترین علامت “درد بالای پاشنه پا” است. این درد به‌خصوص هنگام کشیدگی مچ پا یا ایستادن روی انگشتان پا بیشتر احساس می‌شود.

علائم آسیب‌های تاندون آشیل عبارتند از:

• وجود درد در پاشنه پا و در طول تاندون هنگام راه رفتن یا دویدن
  • بروز درد و سفتی در این ناحیه در زمان صبح (هنگامی که برای اولین بار بلند می‌شوید)
  • درد در تاندون آشیل هنگام لمس یا حرکت
  • احساس تورم و گرمی در پاشنه پا یا در امتداد تاندون
  • مشکل در ایستادن روی انگشتان پا
  • وجود درد هنگام شروع یک فعالیت جدید
  • ضخیم شدن تاندون
  • مشکل در خم کردن پای آسیب دیده

در موارد پارگی تاندون آشیل ممکن است صدای کوبیدن یا ترکیدن آن نیز شنیده شود و در نهایت کبودی و تورم مشاهده گردد. هنگامی که تاندون آشیل کاملا پاره شده باشد حتی هنگام برداشتن یک قدم نیز با مشکل مواجه خواهید بود و در این صورت مراقبت فوری پزشکی ضروری است.

علائم آسیب به تاندون آشیل

چه کسانی در معرض خطر اختلالات تاندون آشیل هستند؟

اختلالات تاندون آشیل ناشی از آسیب‌های ورزشی رایج است. شرایطی که افراد در آن در معرض خطر بالای اختلالات تاندون آشیل عبارتند از:

• ورزش‌هایی که توقف و شروع سریع دارد.
  • دویدن یا رقصیدن بدون گرم کردن بدن
  • مشاغلی که به پاها و مچ پاها فشار زیادی وارد می کند.
  • بدن‌هایی که به فشار ناگهانی عادت ندارند.

همچنین برخی افراد ممکن است به دلیل آناتومی خاص (شکل و ساختار بدن) در معرض خطر ابتلا به تاندونیت آشیل باشند به طور مثال افرادی که چنین وضعیتی دارند:

• عضلات سفت یا ضعیف ساق پا
  • خار استخوان (رشد استخوان اضافی در پاشنه پا که موجب آزار تاندون شود)
  • کف پای صاف
  • پرونیشن (مچ پاها هنگام راه رفتن به سمت پایین و داخل می‌چرخند)
ریسک خطر اختلالات تاندون آشیل

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

هنگامی که متوجه شدید قسمت‌هایی از تاندون به دلیل تاندونیت ضخیم‌تر و سفت‌تر است یا علائم ناشی از آسیب تاندون را احساس کردید حتما باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

درمان تاندونیت آشیل مهم است در غیر این صورت می تواند به یک مشکل طولانی مدت و مزمن تبدیل شود و راه رفتن را دشوار کند. در صورت عدم درمان به‌موقع، پارگی بیشتر شده و درد بدتر می‌شود. توجه به تاندونیت آشیل، علائم و نشانه‌های آن در زمان صحیح می‌تواند از اتفاقات بدتر مانند پارگی کامل جلوگیری کند. البته باید توجه داشت که اگر درد زیر پاشنه وجود داشته باشد معمولاً مشکل از آشیل نیست.