۸ راه درمان سندروم پیریفورمیس جهت رفع گرفتگی عضله پیریفورمیس

راه‌های درمان سندروم پیریفورمیس

درمان سندروم پیریفورمیس روش‌‌های مختلف دارد که عبارتند از: ماساژ دادن با یخ، درمان به کمک گرما، الکتروتراپی و… . البته درمان دارویی سندروم پیریفورمیس به کمک داروهای ضدالتهاب و یا تزریق عضلانی نیز ممکن است. در نهایت از جراحی برای رفع گرفتگی عضله پیریفورمیس استفاده می‌شود. سندروم پیریفورمیس عارضه‌ای که با درد در ناحیه سیاتیک، پشت پا یا باسن شناخته شده است. در مطالب قبلی با علت بروز و روش‌های تشخیص سندروم پیریفورمیس آشنا شدیم اما اکنون نوبت به بررسی راه‌های درمان سندروم پیریفورمیس می‌رسد. ممکن است اولین راه درمانی این عارضه، چند روز استراحت باشد اما در صورت بهبود نیافتن بهتر است روش‌های زیر را امتحان کنید.

درمان دارویی سندروم پیریفورمیس

مصرف دارو‌های ضد التهاب

اگر قبلا هم این درد‌ها را تجربه کرده باشید احتمالا در مراجعه به پزشک خود دارو‌های ضد درد تهیه کردید. اما اگر نسخه پزشک را ندارید یا این درد را برای اولین بار احساس می‌کنید باید داروی ضد التهابی و غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن را بدون تجویز پزشک تهیه کنید. ناپروکسن نیز از جمله دارو‌هایی است که به کاهش التهاب در ناحیه عضله پیریفورمیس کمک می‌کند.

تزریق در عضله پیریفورمیس

گاهی اوقات درمانگر دارویی را به طور مستقیم به عضله پیریفورمیس تزریق می‌کند. یک بی‌حس‌کننده موضعی و کورتیکواستروئید کمک می‌کند میزان درد و اسپاسم عضله شما کم‌تر شود. در صورتی که میزان درد شدید باشد، درمانگر تزریق بوتاکس را برای شل شدن عضلات و کاهش فشار از روی عصب سیاتیک پیشنهاد می‌دهد. هدف از تزریق، کاهش درد و جلوگیری از انقباض و باقی ماندن عضله در حالت کشیده است.

درمان سندروم پیریفورمیس (غیر دارویی)

ماساژ عضله پیریفورمیس با یخ

در صورتی که درد سیاتیک یا درد در باسن خود احساس کردید بهتر است برای مدتی روی آن ناحیه یخ بگذارید. همچنین اگر با انجام بعضی فعالیت‌ها میزان درد شما بیش‌تر می‌شود باید بعد از این فعالیت‌ها مقداری یخ روی ناحیه‌ای که درد دارد قرار دهید.

برای ماساژ عضله پیریفورمیس با یخ خیلی راحت روی شکم بخوابید و یخ را به مدت ۲۰ دقیقه در ناحیه‌ای که احساس درد می‌کنید، قرار دهید. در صورت لزوم این کار را هر ۲ تا ۴ ساعت یک بار تکرار کنید تا درد در این نواحی کم‌تر شود. برای جلوگیری از برخورد مستقیم یخ با پوست می‌توانید از آیس پک‌های موجود در داروخانه استفاده کنید؛ البته می‌توانید با ریختن یخ داخل پلاستیک و قرار دادن آن داخل یک پارچه از برخورد مستقیم یخ با بدن خود جلوگیری کنید.

درمان سندروم پیریفورمیس با گرما

در بعضی بیماران به جای یخ بهتر است گزینه گرما درمانی را انجام دهید. در این روش نیز باید روی شکم بخوابید سپس پد حرارتی را در ناحیه مورد نظر به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید. دقت کنید که روی پد حرارتی نخوابید زیرا ممکن است پوست خود را بسوزانید.

ماساژ دادن با یخ

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی یکی از ناشناخته‌ترین راه‌های درمان سندروم پیریفورمیس بوده که ممکن است در تسکین علائم شما موثر باشد. ماساژ با دست کمک می‌کند اسپاسم عضله پیریفورمیس کاهش یافته و فشار از روی عصب سیاتیک برداشته شود. همچنین با انجام این روش، اندورفین‌های ضد دردی ترشح می‌شوند که درد در ناحیه پیریفورمیس را کم‌تر می‌کند.

الکتروتراپی

تحریک الکتریکی عصب‌ها از طریق پوست یا محرک‌های جریان تداخلی کمک می‌کند میزان درد شما کم‌تر شود و در نتیجه اسپاسم و گرفتگی عضله پیریفورمیس از بین برود. برای انجام الکتروتراپی ۲ راه مختلف وجود دارد:

1. TENS یا تحریک الکتریکی عصب از راه پوست
  2. IFC یا تحریک الکتریکی عصب از طریق محرک‌های جریان تداخلی

به طور کلی پیش از انجام درمان این سندروم از طریق الکتروتراپی بهتر است این روش را یک جلسه به طور آزمایشی در مطب درمانگر انجام دهید و سپس بررسی کنید انجام آن در کاهش علائم شما موثر بوده است یا خیر. IFC نسبت به روش تحریک عصب از طریق پوست عمیق‌تر بوده و در نتیجه درد کم‌تری را در ناحیه تحریک شده احساس می‌کنید.

الکتروتراپی برای درمان سندروم پیریفورمیس

فیزیوتراپی سندروم پیریفورمیس و کشش عضلات

کشش عضله پیریفورمیس مهم‌ترین راه درمان سندروم پیریفورمیس محسوب می‌شود. با تمرینات درمانگر عضلات پیریفورمیس شل شده و میزان انعطاف‌پذیری آن بیش‌تر می‌شود در نتیجه باعث بهبود دامنه حرکتی عضله شما و بهتر شدن وضعیت حرکت آن می‌شود. تمرینات جامعی از حرکات فیزیوتراپی کمک می‌کند اسپاسم عضلات کاهش یافته، خون در آن ناحیه با میزان بیش‌تری جریان پیدا کرده و در نتیجه وضعیت حرکت عضله پیریفورمیس شما بهبود پیدا کند.

اگر تمایل دارید از حرکات اصلاحی، ورزش‌های سندروم پیریفورمیس و نحوه اجرای آنها اطلاعات کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب زیر را مطالعه نمایید:

حرکات اصلاحی سندروم پیریفورمیس

عمل جراحی

در صورتی که راه‌های درمانی قبلی با شکست مواجه شوند آخرین راه درمان سندروم پیریفورمیس از نظر درمانگر انجام عمل جراحی است که در مواردی نادر اتفاق می‌افتد. پزشک در این روش با بریدن قسمتی از این عضله یا تاندون آن، درد را از بین می‌برد.

سایر روش‌های درمان سندروم پیریفورمیس

به جز روش‌های اشاره شده می‌توان اقدامات دیگری نیز جهت بهبود وضعیت و رفع گرفتگی عضله پیریفورمیس انجام داد. در اینجا به نقل قولی از انتشارات سلامت هاروارد اشاره می‌کنیم:

یکی از روش‌های درمان سندروم پیریفورمیس طب سوزنی است.

به جز طب سوزنی روش‌های دیگری نیز وجود دارند که در مواقعی که درد عضله شدید نیست قابل انجام می‌باشند از جمله:

• راه رفتن به یک شیوه متفاوت (نیازمند آموزش توسط درمانگر)
  • بهبود تحرک مفصل خاجی خاصره (ساکروایلیاک)
  • تقویت عضلات باسن (به خصوص عضلاتی که باسن را از بدن به سمت خارج حرکت می دهند)

سخن پایانی

سندروم پیریفرومیس یک عارضه دردناک بوده که فعالیت‌های روزانه انسان را محدود می‌کند بنابراین بهتر است از همان روز‌های ابتدایی شروع درد باید به فکر درمان آن باشید. راه‌های مختلفی برای درمان این عارضه وجود دارد ولی ممکن است همه این راه‌ها برای همه افراد تاثیرگذار نباشد؛ بنابراین بهتر است به کمک درمانگر بهترین روش مخصوص خود را برای رفع درد پیدا کنید. البته به عنوان کلام آخر باید این را بگوییم از نظر تمامی درمانگران انجام فیزیوتراپی بهترین راه برای درمان سندروم پیریفورمیس محسوب می‌شود.

در صورت نیاز به مشاوره جهت درمان سندروم پیریفورمیس لطفا از طریق دکمه زیر نوبت مشاوره خود را به صورت آنلاین رزرو نمایید یا در ساعات کاری کلینیک (شنبه تا چهارشنبه ۱۰ صبح الی ۸ شب/پنجشنبه ۱۰ صبح الی ۲ بعدازظهر) با ما تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنیم: