درمان درد پاشنه پا در منزل (درمان خانگی)+فیزیوتراپی و جراحی

درمان درد پاشنه پا به روش‌های مختلف

درمان درد پاشنه پا در منزل می‌تواند یکی از راهکارهایی باشد که به شما اجازه ‌می‌دهد بتوانید به راحتی به فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهید! درد پاشنه پا یکی از مشکلات آزاردهنده‌ای است که می‌تواند ساده‌ترین فعالیت‌های روزانه افراد را تحت تاثیر قرار دهد. فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، انجام کارهای روزانه منزل و حضور در محل کار که در شرایط عادی بدون هیچ وقفه‌ای انجام می‌شوند با وجود درد پاشنه پا به سختی و زحمت قابل انجام خواهند بود. در بعضی شرایط برخی از افراد در هنگام صبح بلافاصله بعد از بلند شدن از رختخواب این درد آزاردهنده را تجربه می‌کنند. موارد ذکر شده اهمیت پیگیری و درمان درد پاشنه پا را به ما گوشزد می‌کنند. ما در مطلب علت درد پاشنه پا در صبح کاملا در مورد علل و علائم و نشانه‌های این درد اشاره کردیم اما اگر بخواهیم به صورت کوتاه در مورد روش‌های درمان خانگی درد پاشنه پا صحبت کنیم می‌توانیم به تمرینات کششی، استفاده از یخ، آتل بستن هنگام شب اشاره کنیم. البته در ادامه قصد داریم سایر روش‌های موثر درمان درد پاشنه پا بررسی کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

درمان خانگی درد پاشنه پا

به نقل قول از وبسایت معتبر موسسه MD روش‌های اصلی درمان خانگی درد پاشنه پا عبارتند از:

استراحت، یخ‌درمانی، مصرف مسکن‌های ضد التهابی (غیراستروئیدی) و تمرینات کششی

در ادامه به بررسی بیشتر این روشها و سایر روش‌های درمان درد پاشنه پا در منزل می‌پردازیم:

استراحت

یکی از علل اصلی درد پاشنه پا فشار بیش از حد به کف وا و التهاب فاسیای کف پا می‌باشد. ممکن است این فشار به علت دویدن یا پیاده‌روی طولانی مدت با کفش یا کفی نامناسب و یا ضربه شدید ایجاد شده باشد. در هر حال استراحت می‌تواند اثرات ناشی از فشار زیاد به کف پای شما را کاهش داده و فرصت مناسبی جهت ریکاوری در اختیار کف پای شما قرار بدهد.

یخ درمانی برای درد پاشنه

یخ‌درمانی

بر خلاف تصور بیماران که همیشه در ناحیه دردناک از کمپرس گرم استفاده می‌کنند، ما به بیماران توصیه می‌کنیم که کمپرس یخ را کف پای خود قرار دهند. شما می‌توانید بعد از ایستادن‌ها یا پیاده‌روی‌های طولانی مدت، از یخ یا آیس پک برای کاهش التهاب استفاده کنید. برای انجام این کار کافی است آیس‌پک را ۳ الی ۴ بار در روز هر بار به مدت ۱۵ دقیقه روی پاشنه پای خود نگه دارید. اگر آیس‌پک ندارید، مقداری یخ خرد شده را در یک کیسه پلاستیکی بریزید و آن را در حوله یا دستمال پارچه‌ای قرار دهید و سپس از این کمپرس یخ برای درمان پاشنه پای خود استفاده کنید.

مصرف مسکن‌های ضد التهاب غیر استروئیدی

استفاده از دارو‌های ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDS‌) به همراه کمپرس یخ می‌تواند درد و تورم را در ناحیه پاشنه پا کاهش دهد. ایبوپروفن، ناپروکسن سدیم و ژلوفن جزء مسکن‌های تسکین دهنده درد و التهاب هستند.

تمرینات کششی کف پا

تمرینات کششی

انجام تمرینات کششی و اصلاحی به بهبود درد و گرفتگی پاشنه پا کمک می‌کند و روند درمان درد پاشنه پا را سرعت می‌بخشد؛ بنابراین از درمانگر خود بخواهید تمرینات کششی مناسبی را برای کاهش سفتی تاندون‌ها و گرفتگی‌های عضلات این ناحیه از پا به شما آموزش دهد. به عنوان مثال در یکی از این تمرینات شما می‌توانید حوله‌ای را کف پا یا پاشنه پای خود قرار داده و سر انگشتان را بکشید.

نوار چسب پاشنه پا

استفاده از چسب عضله یا نوار چسب

یکی از کاربردهای چسب عضله افزایش جریان خون در نواحی آسیب دیده می‌باشد. شما می‌توانید نوار چسب‌های پزشکی را برای حفاظت از قوس پا یا پاشنه پا تهیه و استفاده کنید. این نوارها توسط پزشک برای شما تجویز می‌شوند و باید توسط فردی آموزش‌دیده کف پای شما چسبانده شوند.

ماساژ پا با روغن گیاهی

یکی دیگر از راهکار‌های درمان درد پاشنه پا ماساژ نواحی دردناک با استفاده از روغن‌های گیاهی است. انجام این کار علاوه بر آرام‌سازی و ریلکس شدن کف پا، التهاب را نیز از بین می‌رود.

بستن آتل پاشنه پا هنگام شب

اگر شما هم یکی از افرادی هستید که درد پاشنه پا را بعد از خوابیدن احساس می‌کنید بهتر است شب‌ها پای خود را با آتل ببندید تا درد آن آرام شود. این آتل‌ها، تاندون آشیل و فاسیای کف پا را در موقعیتی بلند‌تر از وضعیت قبلی نگه می‌دارند و باعث افزایش کشش این بخش‌ها در هنگام خواب می‌شوند و در نهایت به درمان درد پاشنه پا کمک می‌کنند.

ارتز پاشنه پا

استفاده از ارتز پاشنه پا یا کفی طبی

همانطور که قبلتر گفته شد یکی از دلایل اصلی درد پاشنه پا، فشار بیش از حد به کف پا می‌باشد. استفاده بیش از حد از پا، فعالیت‌های شدید و حتی استفاده از کفش و کفی نامناسب باعث می‌شود فاسیای کف پا و دیگر نواحی مربوط به پاشنه پا آسیب ببیند. یکی از بهترین روش‌های درمان درد پاشنه پا در منزل استفاده از ارتزهای مخصوص پاشنه پا و یا کفی طبی سفارشی است.

به طور کلی ارتزها و کفی‌های طبی سفارشی در یک کلینیک ارتوپدی فنی و بر اساس نیازمندی‌ها و ویژگی‌های فیزیکی هر فرد به صورت کاملا اختصاصی طراحی و تولید می‌شوند. ارتزها با توجه به انواع مختلفی که دارند، مچ پا، کف پا و در بعضی مدل‌‌ها تا زیر زانو را می‌پوشانند. کفی طبی سفارشی نیز به عنوان یکی از انواع ارتزها کمک می‌کند فشار از روی پاشنه پای شما برداشته شود و به صورت یکنواخت توزیع شود. می‌توان گفت یکی از بهترین روش‌های حمایت‌ از کف پا در مقابل درد و فشار، استفاده از کفی طبی سفارشی است.

لازم به ذکر است در طراحی و تولید کفی‌های طبی، پا در حالت ایستاده و متحرک توسط دستگاه پیشرفته اسکن شده و به سایر ویژگی‌های دیگر مانند کمردرد، زانودرد و همچنین نوع فعالیت‌های فرد نیز توجه می‌شود. شما می‌توانید از این کفی‌ها در منزل، محل کار، حین ورزش و پیاده‌روی استفاده کنید و از فشار و درد پاشنه پا جلوگیری کنید.

اگر تمایل به دریافت اطلاعات در مورد نحوه تولید کفی‌های طبی سفارشی در کلینیک ارتوپدی فنی و همچنین قیمت نهایی آنها به همراه تخفیف ویژه دارید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب زیر را مطالعه نمایید:

قیمت کفی طبی سفارشی با تخفیف (اسکن پیشرفته، طراحی و ساخت)

عصا یا کفش‌های مخصوص

در صورت وجود علائم شدید‌تر درد پاشنه پا ممکن است به پوشیدن کفش‌های مخصوص نیز نیاز داشته باشید. برای فعالیت‌های روزمره و یا انجام ورزش می‌توانید از کفش‌های طبی و حمایت‌کننده‌ پا به همراه کفی طبی سفارشی استفاده کنید. ممکن است پزشک برای کاهش فعالیت شما و برداشته شدن فشار وزن از روی پا‌ها، استفاده از عصا را نیز برای مدتی توصیه کند.

سایر روش‌های درمان درد پاشنه پا

در بخش قبلی ۹ روش‌ درمان خانگی درد پاشنه پا را معرفی کردیم. اکثر روش‌های درمان درد پاشنه پا به گونه‌ای هستند که درد و التهاب را کاهش می‌دهند، کشش و انعطاف‌پذیری عضلات و بافت پا را بهبود می‌بخشند و استرس و فشار متمرکز بر پاشنه پا را کم می‌کنند. معمولا بسیاری از مشکلات مربوط به درد پاشنه پا به کمک همین روش‌ها به مرور زمان کاملا برطرف می‌شوند و برای درمان نیازی به انجام سایر روش‌ها نیست؛ اما اگر از طریق روش‌های ذکر شده، درمان درد پاشنه پا به نتیجه نرسید، پیشنهاد می‌کنیم با مشورت و نظارت درمانگر خود یک یا چند مورد از راهکارهای درمانی زیر را انجام دهید:

فیزیوتراپی کف پا

فیزیوتراپی، ماساژ و اولتراسوند درمانی باعث از بین رفتن چسبندگی بافت نرم پاشنه پا شده و به کاهش درد و التهاب آن کمک می‌کنند. معمولا با انجام چند جلسه فیزیوتراپی می‌توانید تاثیر مثبت آن را احساس کنید.

فیزیوتراپی کف پا

تزریق دارو

در صورت عدم پاسخگویی به راه‌های درمان قبلی، می‌توان از روش‌هایی مانند تزریق دارو کمک گرفت. البته اگر علت بروز درد در پاشنه پا، التهاب تاندون باشد به ندرت از تزریق دارو استفاده می‌شود اما اگر علت درد، التهاب کف پا یا بورسیت باشد، این روش یکی از بهترین راه‌های درمان درد پاشنه پا می‌باشد. این دارو‌ها از نوع استروئیدی هستند و تزریق آن‌ها می‌تواند در کاهش درد و تورم موثر باشد. اگر از این روش درمانی استفاده می‌کنید، لازم است بدانید که باید از تزریق مکرر این داروها خودداری کنید زیرا تزریق زیاد چنین داروهایی منجر به تضعیف فاسیای کف پا و در نهایت پارگی آن خواهد شد.

تزریق پلاسمای خون نیز در درمان درد پاشنه پا مفید است. اگر پلاسمای غنی از پلاکت‌های به دست آمده از خون خودتان به شما تزریق شود می‌تواند منجر به بهبودی بافت پای شما بشود. استفاده از تصویربرداری اولتراسوند هنگام تزریق کمک می‌کند سوزن در جای دقیق قرار بگیرد.

در بعضی موارد با توجه به صلاحدید درمانگر ممکن است تزریقات کورتونی نیز برای کاهش التهاب و درد در پاشنه پا انجام شود.

درمان درد پاشنه پا با امواج صوتی

درمان با امواج شوک از خارج بدن

هدایت امواج صوتی به سمت ناحیه درد در پاشنه، باعث تحریک و تسریع بهبودی آن می‌شود. این راه درمانی زمانی توصیه می‌شود که درد فاشیای کف پا از نوع مزمن بوده و نسبت به روش‌های ایمن‌تر پاسخی نداده است. البته هنوز این روش درمانی به عنوان راهی کاملا موثر برای درمان درد پاشنه پا ثبت نشده و تنها در برخی از مطالعات، نتایج امیدوار‌کننده‌ای به همراه داشته‌ است.

ترمیم بافت اولتراسونیک

روش اولتراسونیک نوعی روش کم تهاجمی است که با استفاده از تصویربرداری اولتراسوند صورت می‌گیرد. ترمیم بافت اولتراسونیک یکی از راه‌های درمان درد پاشنه پا است که با هدایت یک کاوشگر سوزنی به داخل بافت فاسیای آسیب دیده کف پا انجام می‌شود. در مرحله بعد نوک پروب به شکل سریعی شروع به لرزش می‌کند تا در نهایت موجب افزایش جریان خون و کاهش التهاب در ناحیه کف پا بشود.

عمل جراحی پاشنه پا

می‌توان تعداد کمی از بیماران نیاز به عمل جراحی برای درمان درد پاشنه پا دارند. در جراحی پاشنه پا به فاسیای کف پا از استخوان پاشنه جدا می‌شود. این روش تنها در زمانی که باقی روش‌های انجام شده موفقیت‌آمیز نبوده یا بیمار درد شدیدی داشته باشد انجام می‌شود. عمل جراحی می‌تواند به روش باز یا به صورت ایجاد یک برش کوچک با بی‌حسی موضعی صورت بگیرد که تشخیص آن با توجه به شرایط بر عهده پزشک می‌باشد.

کفش‌های پاشنه بلند نپوشید

بعد از درمان درد پاشنه پا چه مواردی را رعایت کنیم؟

اگر دردتان شدید و غیرقابل تحمل است بهتر است در اسرع وقت به کلینیک ارتوپدی فنی مراجعه کنید؛ اما اگر دردتان شدید نیست شاید بخواهید از روش‌های درمان خانگی درد پاشنه پا استفاده کنید؛ در هر حال چه در حین درمان چه بعد از درمان، و یا اینکه به دنبال جلوگیری از بروز مجدد درد پاشنه پا هستید، حتما به موارد زیر توجه کنید:

• در هنگام خرید کفش، کفشی را انتخاب کنید که با ساختار آناتومیکی پا‌های شما کاملا سازگار و راحت باشد.
  • کفش‌های پاشنه بلند نپوشید؛ این کفش‌ها یکی از عوامل بروز فشار به پاشنه پا محسوب می‌شوند. البته یادتان باشد لزوما پوشیدن کفش بدون پاشنه نیز توصیه نمی‌شود؛ بنابراین بهتر است کفش دارای پاشنه کوچکی باشد که به عنوان ضربه گیر و حمایت‌کننده‌ای برای قوس پاشنه پا عمل کند.
  • در منزل با پای برهنه راه نروید و از صندل و دمپایی با کفی طبی استفاده نمایید.
  • پاشنه پا‌های خود را با انجام حرکات کششی منعطف نگه دارید.
  • وزن خود را با پیاده‌روی و اصلاح رژیم غذایی کاهش دهید.
  • ورز‌ش‌های با شدت بالا و فعالیت‌های سنگین که به کف پا فشار زیادی وارد می‌کند، انجام ندهید.
  • در هنگام خواب دقت نمایید که بخش کف پا و پاشنه آن، روی یک سطح نرم قرار بگیرد.

اگر به انجام ورزش‌های خانگی برای بهبود درد پاشنه پا علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب زیر را مطالعه نمایید:

حرکات ورزشی برای درمان درد پاشنه پا

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی راه‌های متفاوت درمان درد پاشنه پا پرداختیم؛ برای اینکه بهترین روش را انتخاب کنید بهتر است به درمانگر خود مراجعه کنید؛ ایشان علت درد پاشنه پا را تشخیص داده و با توجه به شرایط و میزان درد بهترین روش درمان را به شما پیشنهاد می‌دهد. یادتان باشد راهکارهایی که برای درمان خانگی درد پاشنه پا به شما توصیه کردیم می‌تواند در مراحل ابتدایی درد به بهبود علائم و کاهش التهاب کمک کند اما اگر با رعایت این نکات همچنان دردتان ادامه داشت یا بیشتر شد، حتما به درمانگر مراجعه نمایید.

در صورتی که تمایل به مشاوره رایگان در زمینه انتخاب بهترین روش درمان درد پاشنه پا دارید، رزرو خود را به صورت آنلاین از طریق دکمه زیر انجام دهید تا کارشناسان کلینیک ارتوپدی فنی پاسارگاد در اولین فرصت با شما تماس بگیرند و شما را راهنمایی نمایند: