...

درمان کف پای صاف

درمان کف پای صاف بدون جراحی یکی از دغدغه‌های مهم افرادی است که از درد و فشار ناشی از صافی کف پا در حین ایستادن، راه رفتن و ورزش کردن کلافه شده‌اند. صافی کف پا در حقیقت به معنی عدم وجود قوص طولی در کف پا می‌باشد. وجود چنین عارضه‌ای باعث می‌شود فرد در حین انجام فعالیت‌های روزانه احساسات ناخوشایندی مانند درد و فشار را تجربه نماید؛ نکته مهم این است که در صورت عدم رسیدگی به این موضوع می‌تواند در ادامه زمینه‌ساز مشکلات دیگری مانند زانودرد و کمردرد نیز بشود! اما در همین ابتدای مقاله به شما می‌گوییم جایی برای نگرانی نیست؛ چراکه استفاده از کفی‌های طبی سفارشی که کاملا متناسب با پای شما طراحی و ساخته می‌شوند، یکی از بهترین روش‌ها جهت درمان کف پای صاف بدون جراحی می‌باشد. البته بهتر است بدانید استفاده از کفی‌ها برای کودکان در سنین پایین، موجب درمان و اصلاح صافی کف پا خواهد شد اما در مورد بزرگسالان، کفی طبی سفارشی نقش کنترلی و بهبوددهنده شرایط را ایفا می‌کند. با ما همراه باشید تا در ادامه مفصلا در مورد صافی کف پا،‌ نحوه تشخیص و روش‌های درمان آن توضیح دهیم.

گودی‌ای که در کف پا قرار دارد نقش بسیار مهم و حیاتی در توزیع وزن بدن و تعیین الگوهای راه رفتن ایفا می‌کند. این قوس می‌تواند یک عنصر ارتجاعی باشد که اهمیت آن در سلامت پا و ستون فقرات فرد غیرقابل‌انکار است، پس عدم درمان صافی کف پا یا دیگر مشکلات در پا و ساختار آن پیامدهای منفی می‌تواند داشته باشد. در ادامه به بررسی مشکلات ناشی از عدم درمان صافی کف پا می‌پردازیم تا درصورتی‌ که به این عارضه مبتلا هستید برای جلوگیری از این پیامدهای منفی حتماً برای درمان آن اقدام کنید.

درمان کف پای صاف
کف پای صاف
  • آرتروز مچ پا: به‌ دنبال صافی کف پا شاهد تحلیل رفتن مفصل مچ پا به‌ دلیل فشارهای غیرطبیعی خواهیم بود.
  • کمر درد : صافی کف پا مانع توزیع متقارن فشار بر کف پا و ستون فقرات شده که عدم درمان آن می‌تواند منجر به کمردرد شود.
  • درد زانو و لگن: اختلال در تعادل و فشاری که به دنبال صافی کف پا به زانو و لگن وارد می‌شود درنهایت منجر به ایجاد درد شدید و مزمن در این نواحی خواهد شد.
  • التهاب زردپی تاندون‌های پا: فشار مداوم بر تاندون‌های کف پا می‌تواند منجر به ایجاد التهاب و درد در آن‌ها شود.
  • محدودیت حرکتی: درصورتی ‌که صافی کف پا در طولانی‌مدت درمان نشود می‌تواند برای فرد محدودیت‌های حرکتی داشته باشد.
  • درد کف پا و مچ پا: به ‌طورکلی احساس درد هنگام راه رفتن و ایستادن در ناحیه کف پا و مچ پا از جمله علایم و عوارض عدم درمان این عارضه است.
  • شکستگی استخوان‌ها: در موارد بسیار حاد کف پا، به‌ دلیل عدم توانایی راه رفتن مناسب شاهد پیچ‌خوردگی و آسیب‌دیدگی مچ پا یا شکستگی استخوان‌های مچ، پاشنه و پنجه و انگشتان خواهیم بود.
  • بدشکلی: صافی کف پا سبب انحراف پاشنه و پنجه پا به سمت خارج خواهد شد که این عارضه تغییر شکل در ساختار پا را به‌همراه می‌آورد و فرد در کفش‌های خود تغییر شکل ظاهری را به‌طور واضح مشاهده می‌کند.

به ‌طورکلی برای جلوگیری از ابتلا به این عوارض شدید توصیه می‌کنیم که حتماً حرکات اصلاحی کف پای صاف مانند انجام تمرینات تقویتی و کششی را انجام دهید.

نقل قول از سایت Musculoskeletal Clinic:

ترجمه فارسی نقل قول: درمان صافی کف پای دردناک معمولاً شامل ترکیبی از درمان‌ها است. گزینه‌های غیر جراحی ممکن است شامل استفاده از ارتز، فیزیوتراپی، داروها یا تزریق برای کاهش درد و التهاب باشد. در بعضی موارد. اگر درمان‌های غیرجراحی مؤثر نباشند، ممکن است جراحی برای ترمیم ناهنجاری‌های ساختاری در پاها یا آزاد کردن تاندون‌های سفت، که باعث بیشتر شدن درد می‌شوند، توصیه شود.

درمان کف پای صاف بدون جراحی

برای درمان کف پای صاف چندین اقدام موثر وجور دارد که در ادمه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

کفی‌های طبی سفارشی

اولین و برترین قدم درمانی استفاده از کفی‌های طبی سفارشی در سن مناسب است. بر اساس اطلاعاتی که دستگاه اسکن به متخصصین ارائه می‌دهد، کفی مورد نظر بر اساس روش‌های علمی طراحی شده و توسط دستگاه پیشرفته CNC ساخته می‌شود. در هنگام ساخت کفی طبی شخصی‌سازی شده، تمرکز بر این است که فشار وارد شده بر پا به جای چند نقطه در کل کف پا تقسیم شود؛ در حقیقت کفی طبی در حال ایجاد قوسی است که در پای شخص وجود فیزیکی ندارد. این کار به‌طور مجازی از فشاری که بر زانو، کمر و پشت پا اعمال می‌شود جلوگیری می‌کند.

در بیشتر موارد بیماران تا زمانی‌ که از کفی استفاده می‌کنند دارای آناتومیک پای مناسبی هستند و قوس در کف پاهایشان اعمال می‌شود. البته باید در نظر داشته باشید که پس از سن بلوغ، برگشت‌پذیری قوس به کف پا تقریبا امری ناممکن است و درمان تنها به‌صورت کنترلی خواهد بود؛ اما در کودکان در صورت تشخیص به‌موقع و استفاده از کفی‌های طبی (از سن تقریبی چهارسالگی) می‌توان در به‌وجود آوردن قوس کف پای طبیعی تلاش کرد. به‌طور کلی قبل از بلوغ تراکم استخوانی کمتر و سطوح مفصلی بازتر هستند بنابراین می‌توان با اعمال فشار، تغییر فُرم را ایجاد کرد. به‌همین دلیل است که استفاده از کفش‌ها و کفی‌های طبی در کودکان مؤثرتر خواهد بود.

در صورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کفی‌های طبی سفارشی می‌توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید:

کفی طبی سفارشی برای چه افرادی ضروری است؟

کفی طبی برای ایجاد قوس طبیعی پا

در کنار کفی سفارشی، کفش‌های مناسب که به ‌طور دقیق اندازه پا هستند می‌تواند از مشکلاتی نظیر درد پا هنگام راه رفتن یا پیچ‌خوردگی مچ جلوگیری کنند.

در صورتی‌ که صافی کف پا به ‌دلیل آسیب‌های ناگهانی اسکلتی یا تاندونی باشد، استراحت و کاهش فعالیت برای درمان آن توصیه می‌شود. در این روش استفاده از انواع مچ بند می‌تواند از حرکت بیش‌ازحد مچ پا یا کف آن جلوگیری کند.

همچنین یکی از دلایل اصلی ابتلا به صافی کف پا، التهاب و آسیب به تاندون‌ها است. صافی کف پا فشار زیادی به سیستم عضلانی تاندون وارد می‌کند که منجر به ایجاد درد پس ‌از فعالیت خواهد شد. استراحت و استفاده از کمپرس یخ برای درمان کف پای صاف از التهاب تاندون جلوگیری کرده و تا حد زیادی درد را کاهش می‌دهد. در کنار آن توصیه می‌شود از انجام فعالیت‌های سنگین و وارد کردن فشار بیش ‌از حد به پا خودداری کنید.

پایین نگه‌داشتن وزن نیز می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد؛ چرا که از اعمال فشار زیاد بر کف پا جلوگیری کرده و تا حدی پروسه درمان را تسریع می‌بخشد.

در صورتی ‌که روش‌های گفته شده برای درمان صافی کف پا مؤثر نبود، پزشک از روش دارو درمانی استفاده می‌کند. در این روش از مسکن‌های معمولی تا پیشرفته به ‌منظور کاهش درد در پا استفاده خواهد شد، همچنین در مواردی تزریق استروئید نیز ممکن است تجویز شود.

فیزیوتراپی نیز یک روش درمانی بسیار مؤثر به ‌منظور تقویت کف پا و عضلات آن به هدف اصلاح صافی کف پا خواهد بود. این روش در کودکان و به‌خصوص افرادی که صافی مادرزادی دارند تأثیر چشمگیری می‌گذارد و در بهبود عملکرد پا و کاهش علایم صافی کمک می‌کند. در روش فیزیوتراپی تمرینات ویژه‌ای توسط پزشک فیزیوتراپ برای فرد در نظر گرفته شده که به تقویت عضلات و تاندون‌های پا کمک کرده و به‌ دنبال آن افزایش پایداری و کاهش درد را خواهیم داشت.

فیزیوتراپی کف پای صاف

اولتراسوند تراپی یکی از روش‌های فیزیوتراپی است که باعث کاهش درد موقتی در کف پا می‌شود. در این روش درمانی فرکانس‌های صوتی با شدت مختلف به پا وارد شده و بافت آن را تحریک می‌کنند.

اولتراسوند تراپی کف پای صاف

حرکات اصلاحی و ورزش برای درمان مشکل کف پای صاف بسیار مؤثر است. این ورزش‌ها که حتی در منزل نیز می‌توان انجام داد شامل مواردی نظیر جمع کردن انگشتان پا، بالا بردن پاشنه، کشیدن کف پا، استفاده از کش پیلاتس، منقبض کردن پا و دیگر تمرینات هستند. برای آشنایی بیشتر با این حرکات اصلاحی میتوانید این مطلب را مطالعه نمایید:

می‌توان گفت آخرین راه درمان کف پای صاف، جراحی است. درصورتی‌ که هیچکدام از روش‌های درمانی گفته‌شده مؤثر نبود، پزشک متخصص روش جراحی را انتخاب می‌کند. این گزینه که برای موارد پیشرفته و شدید است اقداماتی را برای افزایش ارتفاع قوس کف پا شامل می‌شود که در آن انواع فعالیت‌هایی نظیر برش و آزادسازی بافت‌های متصل به قوس داخلی پا، استفاده از پیچ و میخ برای تثبیت استخوان‌ها، تنظیم بافت‌های نرم ممکن است اتفاق بیفتد.

رزرو آنلاین نوبت کلینیک ارتوپدی فنی

وجه تمایز کفی‌های طبی کلینیک ارتوپدی فنی پاسارگاد برای درمان کف پای صاف

در کلینیک ارتوپدی فنی پاسارگاد تلاش بر این است که با استفاده از دستگاه‌ اسکن فوق پیشرفته و دستگاه CNC مستقر در کلینیک کفی‌های کاملا شخصی‌سازی شده و طبق اندازه‌ها و ویژگی‌های دقیق هر فرد ساخته شود تا در نهایت بهترین نتیجه ممکن را برای مراجعین عزیز به‌دنبال داشته باشد.

طراحی و ساخت کفی طبی برای هر فرد، تنها بر اساس میزان صافی کف پا نیست بلکه با توجه به نقاط فشاری است که در کمر، زانو، قسمت‌ خارجی پا و سرانگشتان هر شخص وارد می‌شود. این نقاط فشار در افراد مختلف، متفاوت است بنابراین معضلات و مشکلات فیزیکی شخصی هر فرد نیز متفاوت خواهد بود. با توجه به اهمیت چنین موضوعی در ساخت کفی طبی نقاط فشار هر شخص از طریق نرم افزار مخصوص شناسایی شده و در ساخت کفی اعمال می‌گردد.

در نهایت دستگاه CNC با توجه به پیش‌فرض‌های اولیه و اطلاعاتی که از طریق اسکن کف پا و نرم‌افزار به‌دست آمده است، کفی مخصوص هر فرد را آماده خواهد کرد.

کفی‌های طبی

یکی از سوالات متداولی که برای افراد مبتلا به این عارضه پیش می‌آید این است که آیا کف پای صاف را در هر سنی می‌توان درمان کرد؟ باید گفت که درواقع هیچ‌گونه محدودیتی در سن برای درمان این بیماری وجود ندارد، بلکه عامل مؤثر در درمان آن پایبند بودن به راهکارهای درمانی نظیر استفاده از کفی ورزش و موارد دیگر است.

در بیشتر موارد درمان‌های غیرتهاجمی نقش مؤثری در بهبود و درمان این عارضه دارند و از سنین کودکی تا بزرگسالی مفید واقع می‌شود، اما می‌توان گفت در سنین کودکی و نوجوانی به ‌دلیل توسعه سریع‌تر بدن و رشد صفحات، پاسخ گرفتن از روش‌های درمانی سریع‌تر است.

صافی کف پا از جمله اختلالات شایعی بوده که در آن قوس کف پا کم است یا به‌ طور کلی وجود ندارد. تشخیص این عارضه و روش‌های درمان کف پای صاف باید توسط پزشک متخصص تجویز شود. ازجمله راهکارهای درمانی می‌توان به استفاده از کفی طبی سفارشی، دارو، ورزش، کم کردن وزن، فیزیوتراپی، جراحی و موارد دیگر اشاره داشت. هرکدام از این روش‌ها بسته به وخامت بیماری یا دیگر عوامل تعیین می‌شود که پایبندی به آن‌ها در بهبود نقش مؤثری ایفا می‌کند.

قیمت کفی طبی سفارشی با تخفیف (اسکن+ساخت)

Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.