...

کفی طبی سفارشی برای چه افرادی ضروری است؟

کفی طبی سفارشی

این روزها هزینه‌های روزمره افزایش زیادی داشته و با سالهای گذشته قابل مقایسه نیست؛ همین موضوع باعث شده بخش بزرگی از مردم به اولویت‌بندی هزینه‌ها پرداخته و فقط برای مواردی که ضروری است، هزینه پرداخت کنند. یکی از این موارد که از همه اولویت بالاتری دارد سلامتی شما و عزیزان‌تان می‌باشد. اگر در حال مطالعه این مقاله هستید احتمالا در حال جستجوی اطلاعات در زمینه کفی‌های طبی هستید؛ با ما همراه باشید تا به شما بگوییم که یک کفی طبی سفارشی چقدر می‌تواند روی سلامتی و احساس رضایت شما هنگام انجام فعالیت‌های روزانه‌تان تاثیرگذار باشد.

کاربرد کفی طبی سفارشی چیست؟

تنها نقطه فشار بدن به زمین کف پای اوست! جاذبه زمین نیروی عکس العملی به تناسب وزن بدن، به سطح کف پا وارد می‌کند. فرض کنید به طور میانگین طول کف پا ۲۶ سانتی‌متر و عرض پا حدود ۱۰ سانتی‌متر باشد بنابراین مساحت هر کف پا چیزی حدود ۰.۰۲۶ متر مربع و هر دو کف پا روی هم ۰.۰۵۲ خواهد بود. از آنجایی که بدن ما هیچ سطح مقطع دیگری در ارتباط با زمین ندارد کل نیرویی که وزن بدن تولید می‌کند، روی سطحی فقط به اندازه ۰.۰۵۲ متر مربع فشار وارد می‌کند!

کاربرد کفی طبی سفارشی این است که فشار نیروی ناشی از وزن به زمین را تا جای ممکن تعدیل کرده و شدت فشار زیاد به کف پاها را کاهش دهد.

کفی طبی سفارشی دقیقا چه کار می‌کند؟

کف پای نرمال دارای دو قوس طولی و عرضی متعادل می‌باشد. وجود این قوس‌ها در کف پا کمک می‌کند فشار مستقیم نیروی وارد شده به کف پا به نیروهای کوچکتر و قابل تحمل‌تری تبدیل شود.

در اینجا به نقل قولی از مقاله کتابخانه ملی پزشکی آمریکا اشاره می‌کنیم:

از آنجا که قسمت میانی کف پا مسئول جذب شوک و ضربه به کف پا می‌باشد، اگر قوس‌های این بخش دچار بد فرمی یا ناهنجاری باشند (مانند کف پای صاف) کاهش فشار و تعدیل نیرو به درستی انجام نمی‌شود و این موضوع باعث بروز مشکلاتی مثل درد و التهاب در کف پا، زانو، کمر خواهد شد.

کفی طبی می‌تواند فشارهای ناشی از بدفرمی‌های کف پا را تعدیل نموده و تا حد زیادی باعث ایجاد یک شرایط نسبتا نرمال شود. تا مادامی که از کفی طبی مناسب استفاده شود، فرد دارای چرخش و یا صافی بیشتر کف پا نخواهد شد. البته لازم است بدانید در بسیاری از موارد کفی طبی باعث اصلاح فرم کف پا و تغییرات استخوانی نمی‌شود چرا که چنین اصلاحاتی در سنین رشد اتفاق می‌افتد و متاسفانه بیماران زمانی به کلینیک مراجعه می‌کنند که این فرصت از دست رفته است. در صورتی که فرصت اصلاح ساختار کف پا از بین رفته باشد، استفاده از کفی طبی سفارشی برای جلوگیری از بروز مشکلات جدی‌تر همچنان ضروری است. در چنین موقعیتی استفاده از کفی طبی مانند استفاده از یک عینک طبی است. همانطور که عینک طبی تاثیری در بهبود سایز عدسی یک چشم ضعیف ندارد اما کمک می‌کند تا فرد توانایی مشاهده نرمال را به دست بیاورد و دچار مشکلاتی مانند سردرد و یا ضعیف‌تر شدن چشم نشود. کفی طبی سفارشی نیز به بیمار کمک می‌کند بتواند تا حد ممکن درد کمتری تحمل نموده و راحت‌تر بتواند به طور طبیعی فعالیت داشته باشد.

استفاده از کفی طبی برای چه افرادی ضروری است؟

در گذشته اگر شخصی دچار مشکلاتی مانند بدفرمی‌های شدید، قطع‌شدگی انگشتان پا و یا فرورفتگی‌های بر اثر دیابت می‌شد، متخصصین توصیه می‌کردند از کفی طبی استفاده شود اما در حال حاضر ضروی است همه افرادی که دچار مشکلاتی مانند موارد زیر هستند حتما از کفی طبی سفارشی استفاده کنند:

  • بد فرمی‌های کف پا مانند کلاب فوت، صافی، کف پای طاقی، خار پاشنه، میخچه و…
  • مشکلات هم‌ترازی مانند انحراف ستون فقرات یا کوتاهی پا
  • اقسام بیماری‌های زانو (پا ضربدری، پا پرانتزی و…)
  • درد و فشار در نواحی پا، زانو، لگن، کمر
  • دیابت
  • خار پاشنه
  • میخچه
  • التهاب نیام کف پایی
  • پینه پا
  • پاهای نوروماتیک
  • تیلت و چرخش لگنی
  • گودی کمر

برای کلیه افرادی نیز که عمل‌های تعویض مفاصل زانو، فمور یا ران پا انجام داده‌اند، توصیه می‌شود حتما از کفی طبی سفارشی استفاده نمایند. در ادامه به توضیح کاربردهای کفی طبی سفارشی برای برخی از مشکلات اشاره شده خواهیم پرداخت.

کفی طبی سفارشی برای کف پای طاقی شکل
کفی طبی سفارشی برای کف پای طاقی شکل

کف پای طاقی شکل

نوع دیگری از بدفرمی‌های کف پا کف پای طاقی شکل است. در این حالت قوس‌های کف پا بیشتر از حالت نرمال، انحنا دارند. ممکن است بعضی از افراد نسب به بیش از حد بودن قوس کف پا رضایت داشته باشند در صورتی که میزان قوس باید نرمال باشد در غیر این صورت مشکلات عدیده‌ای پیش خواهد آمد. در توضیح بیشتر می‌توان گفت در کف پای طاقی شکل، فشار زیادی به بخش پاشنه و سرپنجه پا وارد می‌شود چرا که این بخش‌ها مقاطع اصلی اتصال بدن به زمین هستند. در این حالت فرد دچار میخچه و پینه در سرپنجه‌ها شده و ممکن است دچار آرتروز نیز بشود. افراد دارای کف پای طاقی شکل پاهایی نسبتا پهن با سرپنجه‌های نسبتا بزرگ دارند. در این وضعیت، تجزیه نیروی وزن به سمت خارج از پا هدایت می‌شود برای همین کفش‌های این افراد به مرور تغییر حالت داده و به سمت خارج از کفش کشیده می‌شود. تجزیه نیروها به سمت خارج، فشار زیادی به زانوهای فرد وارد می‌کند به خصوص در افرادی که سن بالای ۲۰ سال دارند.

برای کف پای طاقی شکل از کفی استفاده می‌کنیم چرا که هدف استفاده از کفی برطرف کردن هر آن چیزی است که باعث بدفرمی در کف پای شخص شده است. کفی طبی ابتدا کمک می‌کند با پر شدن قوس کف پا در حد نرمال، فشار به جای خارج از پا به داخل منتقل شده و به درستی در داخل تعدیل شده و به نیروهای کوچکتر تبدیل شود. در این حالت فشاری که به کف پای شخص وارد می‌شود بسیار کمتر از قبل شده و از بروز دردها و سایر مشکلات جلوگیری خواهد شد.

سندروم خار پاشنه
سندروم خار پاشنه

خار پاشنه و التهاب بافت همبند کف پا

در آناتومی پا یک بافت همبند محکم از پاشنه رد شده و به سمت سرپنجه‌ها کشیده شده است. وجود این بافت همبند کمک می‌کند حرکات عضلات ساق پا را به کف پا انتقال دهیم. این بافت علیرغم سفتی، قابلیت التهاب بالایی داشته و ممکن است فرد در این بخش دچار خار پاشنه شود. البته التهاب بافت همبند کف پا و خار پاشنه علائم و نشانه‌های یکسانی دارند و تشخیص هرکدام به مهارت بالای درمانگر نیاز دارد اما در نهایت درمان یکسانی داشته و عمدتا با عنوان خار پاشنه شناخته می‌شوند.

استفاده از کفی طبی برای درمان خار پاشنه بسیار مفیدتر از مصرف داروهای غیراستروئیدی مانند ژلوفن و یا کورتون‌ها می‌باشد. به کمک کفی طبی سفارشی تعدیل فشار به درستی انجام شده، التهاب کاهش پیدا کرده و در نهایت وزن گیری اتفاق می‌افتد. لازم به ذکر است در صورت عدم استفاده از کفی طبی و انجام ندادن حرکات اصلاحی، ممکن است وضعیت چنین بیماری هرگز بهبود پیدا نکند.

کوتاهی پا

در صورت کوتاهی یک پا نسبت به پای دیگر ممکن است مشکلات مختلفی برای شخص ایجاد شود. کوتاهی یک پا همیشه به علت مشکلات ژنتیکی استخوانی اتفاق نمی‌افتد بلکه ممکن است به علل مختلفی همچون کمردرد، عمل‌های زانو، انحرافات ستون فقرات و یا تیلت‌های لگنی (چرخش لگن) یکی از پاها به سمت بالا کشیده شود و اصطلاحا کوتاهی‌ مجازی رخ دهد. در این حالت علیرغم طول برابر پاها، یکی از پاها به علت کشیدگی به سمت بالا نسبت به سطح زمین بالاتر قرار می‌گیرد به طوری که برای به زمین رسیدن این پا نیاز به کمی خم شدن به سمت آن وجود داشته باشد. کوتاهی پا فشار زیادی به دیسک وارد می‌کند.

در فرایند رسیدگی به وضعیت پای کوتاه به جز هم‌تراز کردن پاها از طریق روش‌های مختلف، پایی که فشار بیشتری را تحمل می‌کند شناسایی شده و به کمک دو مدل کفی طبی مناسب (با توجه به میزان فشاری که هر کف پا تحمل می‌کند) فشار را تعدیل می‌کنیم.

سندروم کوبوئید

سندروم کوبوئید مثال واضحی از فشار روی استخوان‌های کف پا است. هنگامی که مفصل تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد به مفصل فشار وارد کرده و بخشی از پا دچار درد می‌شود. با طراحی کفی مناسب و استاندارد برای بیمار می‌توان فشار را از قسمت خارجی پا برداشته و آن را به قسمت سینه پا منتقل کرد. سپس با قرار دادن یک متاتارسال پد مناسب، می‌توان به تثبیت قوس عرضی پا کمک کرد. پد متاتارسال موجب تسکین درد استخوان‌های متاتارسال (پنج استخوانی که انگشتان پا را به دیگر استخوان‌های کف پا متصل می‌کنند) می‌شود. در نتیجه بیمار درد کمتری را احساس کرده و همچنین بهبودی در قسمت آسیب‌دیده به‌مرور زمان مشاهده می‌شود.

استفاده از کفی طبی سفارشی در مواردی که پا دچار مشکل آناتومیکی نیست!

ممکن است در مواردی مشکل بیمار ارتباطی به آناتومی کف پا نداشته باشد اما با توجه به صلاحدید درمانگر استفاده از کفی طبی سفارشی توصیه شود. به عنوان مثال فردی که دچار انحرافات ستون فقرات است بایستی از یک بریس مخصوص (بوستون) استفاده نماید. از آنجا که به علت انحراف ستون فقرات، توزیع فشار در کف پای این فرد به درستی انجام نمی‌شود، در کنار استفاده از بریس مخصوص، استفاده از کفی طبی سفارشی نیز توصیه می‌گردد.

کفی طبی سفارشی برای فعالیت ورزشی
کفی طبی سفارشی برای فعالیت ورزشی

استفاده از کفی طبی سفارشی برای چه افرادی مناسب است؟

در کشورهای پیشرفته‌ای مثل کره جنوبی استفاده از کفی طبی سفارشی به بخشی از فرهنگ مردم تبدیل شده است. استفاده از این کفی‌ها برای ورزشکاران یا سایر افراد سالمی که در طول روز فعالیت‌های متفاوتی دارند، باعث می‌شود پا در مقابل فشار و نیروهای وارده به آن حمایت شده و از بروز مشکلاتی مانند کمردرد و زانودرد در درازمدت جلوگیری شود.

کفی‌های طبی کمک می‌کنند میزان خستگی در طول روز کاهش پیدا کرده و بعد از فعالیت روزانه سطح انرژی بیشتر و حال بهتری داشته باشید. 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید فعالیت‌های یک خانم خانه‌دار در منزل از جنس فعالیت‌های تخریبی محسوب می‌شود چرا که انواع و اقسام حرکات تخریبی بدون هیچ مراقبت و حمایتی انجام می‌شود. به همین دلیل عمده خانم‌های خانه‌دار از مشکلاتی مانند کمردرد و زانودرد رنج می‌برند. استفاده از کفی طبی سفارشی در صندل‌های روفروشی یک خانم خانه‌دار کمک می‌کند نه تنها دردهای روزانه بعد از فعالیت‌ها به نحو چشم‌گیری کاهش یابد بلکه میزان خستگی وی نیز کاهش خواهد یافت. مردم کشورهای پیشرفته‌ای مانند کره جنوبی عمده حتی در صورت نداشتن مشکلات آناتومی از کفی‌های طبی استفاده می‌کنند. کاربرد کفی طبی فقط محدود به اصلاح بدفرمی‌ها یا برطرف کردن مشکلات آناتومی نیست بلکه کاربردهای دیگری نیز وجود دارد مانند:

  • جلوگیری از خستگی در حین کار داخل و خارج از منزل
  • حمایت‌کنندگی هنگام انجام فعالیت‌های سنگین مانند ورزش

اطلاعات بیشتر در مورد کفی طبی سفارشی

تا اینجا در مورد ضرورت و فواید استفاده از کفی طبی سفارشی صحبت کردیم. ما در کلینیک ارتوپدی فنی پاسارگاد در یک فرایند چند مرحله‌ای به ارزیابی، طراحی و ساخت کفی‌های طبی سفارشی می‌پردازیم. برای اینکه بدانید این فرایند چگونه اتفاق می‌افتد از شما دعوت می‌کنیم مقاله تولید کفی طبی سفارشی در کلینیک پاسارگاد را مطالعه نمایید. اگر به دنبال این هستید که در مورد کفی‌های مختلف بیشتر بدانید، توصیه می‌کنیم مقاله انواع کفی‌های سفارشی را بخوانید. اگر تمایل دارید از قیمت و تفاوت کفی‌های کلینیک پاسارگاد اطلاعات کسب کنید و از تخفیف ویژه مراجعین وبسایت برخوردار شوید از شما دعوت می‌کنیم مقاله زیر را مطالعه نمایید:

قیمت کفی طبی سفارشی با تخفیف (اسکن+ساخت)

2 نظرات

  • صبا خلیزاد

    می 22, 2023 - 10:50 ق.ظ

    ببخشید این کفی‌ها فقط برای کاهش درد استفاده میشن یا برای درمان هم مفید هستن؟

    • کلینیک پاسارگاد

      می 22, 2023 - 11:01 ق.ظ

      سلام وقت بخیر
      بعضی از این کفی‌ها خاصیت درمانی و بعضی صرفا خاصیت حمایتی (کاهش درد و افزایش میزان تحمل فشار) دارند. البته ناگفته نماند با توجه به مشکل بیمار و همچنین خصوصیاتی مانند سن او، ممکن است دیگر امکان اصلاح و یا درمان وجود نداشته باشد. به عنوان مثال صافی کف پا در سنین پایین قابل درمان و اصلاح توسط کفی طبی سفارشی می‌باشد اما با افزایش سن این امکان مانند قبل وجود ندارد. برای این دسته از افراد از کفی‌های حمایتی استفاده می‌کنیم تا در نهایت تا مقدار بسیار خوبی، شرایط نرمال برای راه رفتن و ایستادن شخص ایجاد کنیم تا درد بسیار کمتری تجربه کند. ما در کلینیک پاسارگاد موارد مختلفی را بررسی می کنیم و متناسب با مشکل و ویژگی‌های بیمار تصمیم می‌گیریم از کفی طبی برای اصلاح و درمان و یا برای حمایت از کف پا استفاده کنیم.

پیام بگذارید

X
Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.