خدمات کلینیک پاسارگارد در سندروم تونل کارپال

تا اینجا با عارضه‌ای به نام سندروم تونل کارپال آشنا شدید و در مطلب قبلی، حرکات اصلاحی در سندروم تونل کارپال را معرفی کردیم. پس اگر شما هم علائمی مانند مور مور شدن، سوزن سوزن شدن یا درد در ناحیه مچ دست (تونل کارپال) را احساس کردید باید به دنبال راه حلی برای رفع این بیماری باشید. کلینیک پاسارگارد یکی از مراکز ارتوپدی فنی تهران است که به صورت تخصصی در ارائه خدمات در خصوص بیماری‌های ارتوپدی فعالیت دارد. اگر می‌خواهید با خدمات کلینیک پاسارگارد در سندروم تونل کارپال آشنا شوید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

آناتومی تونل کارپال در بدن انسان

تونل کارپال ناحیه‌ای متعلق به مچ دست می‌باشد. درواقع بافت همبند بسیار محکمی به نام ساینوویال استخوان‌های مچ را در کنار هم نگه می‌دارد. قرار‌گیری بافت همبند به گونه‌ای است که استخوان‌های مچ را به حالت عرضی کنار یکدیگر قرار می‌دهد و باعث ایجاد یک تونل می‌شود. استخوان‌های مچ در کف تونل کارپال بوده و سقف آن از بافت همبند تشکیل می‌شود.

یکی از اجزای موجود در تونل کارپال، فلکسور‌ها هستند که در خم کردن انگشتان نقش دارند. همچنین عصب مدین جزء اعصابی است که از این تونل عبور می‌کند. تنگی این تونل باعث ایجاد سندرومی تحت عنوان CTS می‌شود که اجزای درونی به خصوص عصب مدین را تحت فشار قرار می‌دهد.

علت‌های ابتلا به سندروم تونل کارپال

دلیل عمده بروز این سندروم مربوط به بافت همبندی است که اطراف استخوان‌های این ناحیه را پوشانده است. در حقیقت ناحیه خارجی رباط‌های خم‌کننده، فلکسور تاندون و همه اجزای درون تونل توسط بافت ساینوویال پوشانده شده‌اند.

التهاب ساینوویال باعث افزایش حجم آن می‌شود که در نهایت منجر به تنگی تونل شده و عصب مدین را تحت فشار قرار می‌دهد. این عصب مدین با تمام انگشت‌ها به جز انگشت کوچک در ارتباط است. بنابراین عامل اصلی بروز این سندروم، همین تحت فشار قرار گرفتن عصب مدین می‌باشد. به طور کل عوامل زیادی در افزایش فشار به این عصب نقش دارند:

• انجام دادن بیش از حد کار در منزل
  • بروز سندروم به علت شغل فرد ( مانند آرایشگری)
  • تایپیست‌ها
  • پیانیست‌ها
  • حمل‌کنندگان بار
  • قرار‌گیری فلکسور‌ها در حداکثر کوتاه شدگی
  • آرترؤیت روماتوئید
  • هورمون‌های ترشح شده در بارداری (در این حالت پزشک به حمل بچه و سنگینی وزن بچه فکر می‌کند. اما دلیل اصلی آن به دوران بارداری و بالا بودن سطح استروژن در آن دوران مربوط است.)
  • گیمر‌ها
  • استفاده بیش از حد از مچ دست
  • انجام ورزش‌های سنگین و درگیر‌کننده ناحیه تونل کارپال

بنابراین با وجود هر یک از این علت‌ها و تحت فشار قرار گرفتن عصب مدین، این سندروم بروز می‌کند. نشانه‌های بروز CTS به صورت مور مور شدن، خواب رفتگی یا سوزن سوزن شدن آن ناحیه است. همچنین تمامی این علائم در شب و صبح به علت ترشح هورمون‌ها، بیش‌تر احساس می‌شوند.

خدمات کلینیک پاسارگارد در سندروم تونل کارپال

مراحل مختلف سندروم تونل کارپال و درمان آن

خدمات کلینیک پاسارگارد در سندروم تونل کارپال کاملا وابسته به مرحله بیماری شما می‌باشد. به طور کلی ابتلا به سندروم تونل کارپال در سه مرحله ضعیف، متوسط و میانی پیش می‌رود. اما می‌خواهیم توضیح دهیم که در هر یک از این مراحل، کلینیک پاسارگارد چه اقداماتی را برای بیماران انجام می‌دهد.

کوکاپ اسپیلینت، راهکاری برای مراحل ابتدایی سندروم

تشخیص سندروم تونل کارپال هر چه سریع‌تر انجام شود به نفع بیمار است. زیرا در همان مراحل ابتدایی و میانی این عارضه، پزشکان بستن دست با آتل را پیشنهاد می‌کنند. کوکاپ اسپلینت‌های آتل دار در این مرحله قابل استفاده هستند و مچ دست را به حالت محدود نگه می‌دارند.

استفاده از کوکاپ اسپلینت‌ها در ۲ مرحله سیمیریجیت و سافت یا نئو پرنی انجام می‌شود. همچنین دارو‌های غیر استروئیدی ضد التهابی را برای بیمار تجویز می‌کنند و درد با مصرف این دسته دارو‌ها آرام می‌شود. شما می‌توانید به صورت شخصی‌سازی شده، کوکاپ اسپلینت متناسب با ابعاد دست خود را به کلینیک پاسارگارد سفارش داده و تهیه کنید.

استفاده از کوکاپ اسپلینت‌ها تا حدی اهمیت دارد که پزشکان استفاده از آن را در شب و حتی موقع خواب هم توصیه می‌کنند. زیرا حرکاتی که مچ‌ها هنگام شب دارند به گونه‌ای است که فرد نسبت به آن‌ها آگاهی ندارد و با محدود شدن دست از طریق استفاده از کوکاپ اسپلینت‌ها، مشکلی ایجاد نمی‌شود.

کوکاپ اسپیلینت، راهکاری برای مراحل ابتدایی سندروم

راهکار‌های مراقبتی کلینیک پاسارگارد برای مرحله پیشرفته سندروم

از طریق هیستوری و سوابق بیماری‌های قبلی فرد، پزشک متوجه می‌شود که چه بیماری‌هایی در تاریخچه او وجود دارد. برای مثال آیا سابقه شکستگی، دیابت یا آرتریت روماتوئید دارد؟ در صورتی که بیماری‌های زمینه‌ای وجود نداشته باشند، خدمات کلینیک پاسارگارد در سندروم تونل کارپال شامل آموزش حرکات اصلاحی توسط کارشناسان مجموعه ما به بیمار و ساخت کوکاپ اسپلینت‌هایی مخصوص برای اوست.

اولین مرحله برای افرادی که مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای هستند، آزمایش دادن است. اما تا زمان رسیدن نتایج، همان راهکار‌های قبلی برای بیمار تجویز می‌شود که شامل بستن آتل و استفاده از دارو‌های غیر استروئیدی می‌باشد. در صورت تایید شدن سابقه ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای باید فرد و شرایط بیماری که دارد تحت نظر قرار بگیرد.

نشانه های پیشرفته بودن CTS و اقدامات لازم

در مراحل پیشرفته این بیماری نشانه هایی مانند افتادن وسیله از دست مریض و نداشتن توانایی انجام حرکات پیچشی مانند باز کردن درب مربا و… بروز پیدا می کند. همچنین حالت استرس و ناراحتی در فرد ایجاد می شود. ممکن است با دیدن انگشتان مریض، متوجه آتروفی انگشت شست شوید، به این صورت که بخش خارجی انگشت شست حالت تو رفتگی دارد.

طی این مرحله برای کاهش التهابات، تزریقات کورتیزونی انجام می شود. همچنین در صورتی که هیچ یک از راه های درمانی جواب ندهد، جراحی را امتحان می کنند. این عمل جراحی با هدف آزاد سازی تونل کارپال صورت می گیرد. در قسمت عرضی تونل، از ناحیه فوقانی برش کوچکی ایجاد می کنند تا کانال باز شود. بعد از جراحی باید حتما از آتل استفاده کرده و فعالیت ها محدود شود.

تزریقات کورتیزونی

سخن پایانی

در این مطلب از طریق مروری بر تعریف CTS، علت بروز, علائم و راه های درمانی آن با خدمات کلینیک پاسارگارد در سندروم تونل کارپال آشنا شدیم. توصیه می کنیم اگر شما هم یکی از افرادی هستید که هر روز از مچ دست های خود حسابی کار می کشید، بهتر است حرکات کششی، حرکات اصلاحی و استفاده از وسایل حمایتی مانند کوکاپ اسپلینت را قبل از ابتلا به این عارضه در دستور کار خود قرار دهید. کارشناسان م در کلینیک پاسارگارد کنار شما هستند تا حرکات اصلاحی و کششی مناسب سندروم تونل کارپال را آموزش دهند. همچنین شما می توانید با سفارش کوکاپ اسپلینت از مجموعه ما، دیگر نگران فعالیت بیش از اندازه مچ ها و بروز این عارضه نباشید.